PiÄ
te przykazanie zakazuje zabĂłjstwa bezpoĹredniego i zamierzonego |
|
|
1. Dzienniki telewizyjne, gazety, serwisy internetowe codziennie przynoszÄ
na nowe informacje o tym, Ĺźe ktoĹ zostaĹ pobity, skrzywdzony, zamordowany. Filmy peĹne sÄ
scen przemocy czy zabĂłjstw. Z jednej strony â tyle mĂłwi siÄ o prawach czĹowieka, a z drugiej â tyle widzimy przykĹadĂłw Ĺamania podstawowego prawa czĹowieka: prawa do Ĺźycia. ChrzeĹcijanie wiedzÄ
, Ĺźe na straĹźy ludzkiego Ĺźycia stoi piÄ
te przykazanie BoĹźe, nakazujÄ
ce: ânie zabijajâ. |
Więcej…
|
|
Kara Ĺmierci |
|
|
1. Co jakiĹ czas powraca w mediach dyskusja na temat stosowania kary Ĺmierci. W Polsce zostaĹa ona zniesiona 1 wrzeĹnia 1998 roku i zastÄ
piona przez doĹźywotnie pozbawienie wolnoĹci. ChociaĹź w wiÄkszoĹci spoĹeczeĹstw zrezygnowano ze stosowania kary Ĺmierci, to jest ona nadal wykonywana w wielu krajach m.in. w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a przeprowadzane badania socjologiczne wskazujÄ
, Ĺźe duĹźy procent spoĹeczeĹstw opowiada siÄ jeszcze za jej stosowaniem. Jaka jest nauka KoĹcioĹa Katolickiego na ten temat? |
Więcej…
|
Dlaczego uprawniona obrona osĂłb i spoĹecznoĹci nie sprzeciwia siÄ piÄ
temu przykazaniu? |
|
|
1. Od najdawniejszych czasĂłw ludzie chcÄ
c zapewniÄ bezpieczeĹstwo sobie i swojej rodziny stosowali róşne Ĺrodki ochrony. DziĹ w wielu domach stosuje siÄ w zwiÄ
zku z tym rozmaite zabezpieczenia, a takĹźe utrzymuje siÄ specjalne, groĹşnie odmiany psĂłw. Z podobnych powodĂłw ludzie uczÄ
siÄ technik obrony, w tym posĹugiwania siÄ broniÄ
gazowÄ
oraz innymi Ĺrodkami o charakterze obezwĹadniajÄ
cymi. Na Ĺwiecie sÄ
rĂłwnieĹź paĹstwa, w ktĂłrych prawo zezwala obywatelom na swobodne posiadanie broni palnej. ChoÄ wszystko to wynika z naturalnej ludzkiej potrzeby zapewnienia sobie bezpieczeĹstwa, to jednak waĹźnym pytaniem moralnym pozostaje problem granic stosowania zwĹaszcza tych ĹrodkĂłw obrony, ktĂłre mogÄ
doprowadziÄ do Ĺmierci czĹowieka. Czy wolno broniÄ siÄ aĹź do zadania Ĺmierci przeciwnikowi? |
Więcej…
|
PiÄ
te przykazanie BoĹźe: âNie zabijajâ |
|
|
1. Jan PaweĹ II podczas pielgrzymki do Ojczyzny w 1991 roku przypominaĹ tragiczne konsekwencje prowadzonych w ostatnim stuleciu wojen Ĺwiatowych oraz skutki braku poszanowania Ĺźycia ludzkiego od jego poczÄcia aĹź do naturalnej Ĺmierci. âOstatnie stulecie â jak stwierdziĹ Ojciec ĹwiÄty â jest przykĹadem wieku, ktĂłry przejdzie do historii jako wiek obciÄ
Ĺźony ĹmierciÄ
milionĂłw ludzi niewinnych. PrzyczyniĹ siÄ do tego bez wÄ
tpienia nowy sposĂłb prowadzenia wojen, ktĂłry polega na masowym zwalczaniu i wyniszczaniu ludnoĹci nie biorÄ
cej w wojnie czynnego udziaĹu. Wystarczy przypomnieÄ bombardowania (aĹź do uĹźycia bomby atomowej), obozy koncentracyjne, masowe deportacje ludnoĹci, koĹczÄ
ce siÄ ĹmierciÄ
milionĂłw niewinnych ofiarâ (Radom, 4 czerwca 1991). StaĹo siÄ tak dlatego, Ĺźe odrzucono moralnÄ
zasadÄ przykazania: âNie zabijajâ jako absolutnÄ
i powszechnie obowiÄ
zujÄ
cÄ
. WspĂłĹczeĹnie istniejÄ
takĹźe ludzie, dla ktĂłrych przykazanie: âNie zabijajâ nie stanowi ostatecznej normy. PropagujÄ
zasadÄ, Ĺźe to czĹowiek ma peĹnÄ
moĹźliwoĹÄ decydowania o Ĺźyciu swoim i innych â od poczÄ
tku do koĹca. Czy rzeczywiĹcie czĹowiek ma prawo decydowania o swoim i cudzym Ĺźyciu? |
Więcej…
|
WspĂłlnota polityczna a KoĹcióŠ|
|
|
1. W komunikatach Konferencji Episkopatu Polski sĹyszymy niekiedy informacjÄ o zebraniach Komisji WspĂłlnej RzÄ
du i Episkopatu poĹwiÄconych aktualnym sprawom dotyczÄ
cym wzajemnych relacji KoĹcioĹa i paĹstwa. Obok takich kwestii, jak nauczanie religii w publicznych szkoĹach i przedszkolach czy ochrona dĂłbr kultury narodowej, podejmowane sÄ
rĂłwnieĹź wspĂłlne inicjatywy, m.in. z zakresu niesienia pomocy najuboĹźszym, troski o rodzinÄ czy zwalczania patologii spoĹecznych. W Komisji WspĂłlnej przedstawiciele RzÄ
du sÄ
reprezentantami paĹstwa, natomiast przedstawiciele Episkopatu reprezentujÄ
KoĹcióŠKatolicki. |
Więcej…
|
Obywatel a wĹadza |
|
|
1. Wszyscy chyba pamiÄtamy wiersz WĹadysĹawa BeĹzy âKatechizm polskiego dzieckaâ: âKto ty jesteĹ? Polak maĹy. Jaki znak twĂłj? OrzeĹ biaĹy. Gdzie ty mieszkasz? MiÄdzy swemi. W jakim kraju? W polskiej ziemi. Czem ta ziemia? MÄ
ojczyznÄ
. Czem zdobyta? KrwiÄ
i bliznÄ
. Czy jÄ
kochasz? Kocham szczerze. A w co wierzysz? W PolskÄ wierzÄ. CoĹ ty dla niej? WdziÄczne dzieciÄ. CoĹ jej winien? OddaÄ Ĺźycieâ. Wiersz ten ukazuje nam istotÄ relacji, jakie winny ĹÄ
czyÄ czĹowieka z jego ojczyznÄ
i paĹstwem. Wskazuje takĹźe na obowiÄ
zki obywatela w stosunku do swojej ojczyzny i paĹstwa, a wiÄc tych najwaĹźniejszych poza rodzinÄ
instytucji, w ktĂłrych Ĺźyje i rozwija siÄ czĹowiek. Czwarte przykazanie BoĹźe nakazuje czciÄ tych wszystkich, ktĂłrzy dla naszego dobra otrzymali od Boga wĹadzÄ w spoĹeczeĹstwie. Ukazuje ono obowiÄ
zki tych, ktĂłrzy sprawujÄ
wĹadzÄ, jak i tych, dla ktĂłrych dobra jest ona sprawowana (por. KKK 2234). |
Więcej…
|
|
|
|
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>
|
Strona 2 z 38 |