W Ĺredniowiecznych dziejach Polski wĹród SĹug BoĹźych jaĹnieje postaÄ biskupa BogumiĹa. WiadomoĹci o Jego osobie z tych odlegĹych czasów sÄ
niepeĹne. Nieznana jest data jego urodzin, Ĺmierci i sprawowanych urzÄdów koĹcielnych. Niewiele faktów biograficznych zdoĹano zebraÄ w czasie procesu beatyfikacyjnego w XVII wieku. Potwierdzono Ĺźywy, wielowiekowy kult postaci ĹwiÄ
tobliwego mÄĹźa BogumiĹa.
ĹťyĹ w XI lub XII wieku. UrodziĹ siÄ we dworze we wsi KoĹşmin, poĹoĹźonej miÄdzy KoĹem a Uniejowem. PochodziĹ ze szlacheckiego rodu Leszczyków, o którym to rodzie pisze MikoĹaj Rej Zwierzyniec: Dom szlachcica znacznego w swym kraju. Niepewny jest przekaz, Ĺźe BogumiĹ byĹ stryjecznym prawnukiem Ĺw. Wojciecha.
Zaledwie w dwóch ĹşródĹach historycznych wymieniany jest biskup BogumiĹ. Pierwsze to: „Roczniki ĹwiÄtokrzyskie”, z których wynika Ĺźe BogumiĹ w roku 1075 mianowany zostaĹ arcybiskupem. W roku 1076 byÄ moĹźe koronowaĹ na króla Polski BolesĹawa ĹmiaĹego, którego poparĹ w sporze z biskupem krakowskim StanisĹawem. Po mÄczeĹskiej Ĺmierci biskupa StanisĹawa zrzekĹ siÄ urzÄdu i osiadĹ - byÄ moĹźe dla pokuty - w Dobrowie, gdzie zmarĹ w roku 1092.
Drugim ĹşródĹem historycznym dla Ĺźyciorysu biskupa BogumiĹa jest dokument z roku 1232 dotyczÄ
cy nadania wsi Dobrów, cysterskiej misji wĹród pogan (Kodeks Dyplomatyczny Wielkopolski, I.120). Identyfikuje siÄ go z arcybiskupem Piotrem II, cystersem z Koprzywnicy, który od roku 1186 byĹ biskupem w Poznaniu, póĹşniej metropolitÄ
w GnieĹşnie. W roku 1198 miaĹ zĹoĹźyÄ swój urzÄ
d i osiadĹ w pustelni Dobrowie.
NiewÄ
tpliwie byĹ BogumiĹ czĹowiekiem wyksztaĹconym. UkoĹczyĹ szkoĹÄ katedralnÄ
w GnieĹşnie i na dalsze studia udaĹ siÄ do ParyĹźa. We Francji zetknÄ
Ĺ siÄ z zakonem cystersów reguĹy Ĺw. Bernarda z Clairvaux. MoĹźe wówczas BogumiĹ przyjÄ
Ĺ zakonne imiÄ Piotr, pod którym to imieniem identyfikuje siÄ osobÄ biskupa w Poznaniu, póĹşniej metropolity w GnieĹşnie. Cystersi do Polski dotarli w roku 1143 i zaĹoĹźyli swoje opactwo opodal WÄ
growca. Domniemywa siÄ, Ĺźe BogumiĹ przebywaĹ w opactwach cysterskich w Koprzywnicy, ĹÄknie i LÄ
dzie nad WartÄ
.
Inne ĹşródĹa ĹÄ
czÄ
jego postaÄ z zakonem benedyktyĹskim w Mogilnie lub kamedulskim reguĹy Ĺw. Romualda. Jest wysoce prawdopodobne, Ĺźe skĹaniaĹ siÄ do reguĹy kamedulskiej, zwaĹźywszy na jego Ĺźycie pustelnicze, szczególnie kult ĹwiÄtych PiÄciu Braci Polskich MÄczenników z zakonu kamedulskiego. Nie bez znaczenia jest tu fakt, Ĺźe w roku 1664 rzymscy kameduli upomnieli siÄ o relikwie BogumiĹa jako czĹonka swego zakonu i proĹbÄ ich speĹniono. W habicie kamedulskim jest przedstawiony na malowidĹach w GnieĹşnie.
NiewÄ
tpliwie BogumiĹ byĹ fundatorem i budowniczym koĹcioĹa w Dobrowie, gdzie przez pewien czas peĹniĹ posĹugi duszpasterskie. Nieznana jest przyczyna rezygnacji z biskupstwa i osiedlenia siÄ w pobliĹźu Dobrowa na maĹej wyspie w widĹach rzeki Warty i Neru. Tu przez wiele lat prowadziĹ Ĺźycie eremity i tu dokonaĹ Ĺźywota w opinii ĹwiÄtoĹci. PoczÄ
tkowo pochowany zostaĹ w koĹciele w Dobrowie. Grób jego staĹ siÄ miejscem kultu i pielgrzymek osób z caĹej Wielkopolski i kraju. Przy grobie biskupa BogumiĹa dochodziĹo do licznych cudów, uzdrowieĹ i uzyskanych Ĺask. SĹawa osoby i miejsca zataczaĹa coraz wiÄksze krÄgi.
W roku 1443 arcybiskup Walenty Kot zleciĹ specjalnym dekretem zaĹoĹźenie ksiÄgi cudów dokonujÄ
cych siÄ w koĹciele w Dobrowie u grobu biskupa BogumiĹa.
W 1623 r. arcybiskup Wawrzyniec Gembicki powoĹaĹ komisjÄ, która przeprowadziĹa wstÄpne dochodzenie. PóĹşniej z inicjatywy prymasa Macieja ĹubieĹskiego w roku 1647 wszczÄto proces beatyfikacyjny. Stwierdzono trzechsetletniÄ
tradycjÄ kultu ĹwiÄ
tobliwego mÄĹźa BogumiĹa, spisano zeznania Ĺwiadków i potwierdzono cuda. Akta przekazano Stolicy Apostolskiej w Rzymie.
Po odzyskaniu niepodlegĹoĹci, dopiero w roku 1925, urzÄdowo potwierdzono i uznano czeĹÄ biskupa BogumiĹa jako bĹogosĹawionego. PrzyczyniĹ siÄ do tego nuncjusz papieski w Polsce ks. Achilles Ratki, póĹşniejszy papieĹź Pius XI.
W koĹciele w Uniejowie wystawiono okazaĹy nagrobek bĹogosĹawionego skĹadajÄ
cy siÄ z marmurowego sarkofagu z jego postaciÄ
, wykonanÄ
w brÄ
zie w warsztatach gdaĹskich.
Relikwie bĹogosĹawionego BogumiĹa znajdujÄ
siÄ w Rzymie, Dobrowie, Uniejowie i GnieĹşnie. W ikonografii przedstawiony jest najczÄĹciej jako mÄĹźczyzna w starszym wieku, z brodÄ
, w stroju biskupim lub habicie zakonnika. W rÄce trzyma rybÄ. Jest patronem archidiecezji poznaĹskiej, gnieĹşnieĹskiej, gdaĹskiej, wrocĹawskiej i diecezji wĹocĹawskiej. Jest takĹźe patronem rekolekcji i skupienia religijnego. Dniem odpustu jest 10 czerwca, uznany za dzieĹ jego Ĺmierci.
Liczne cuda takie jak: wskrzeszenie zmarĹych, uratowanie tonÄ
cych, uzdrowienie chorych, odzyskanie wzroku i sĹuchu spisano w ksiÄdze „Liber Miraculorum neati Bogumili”. Za Ĺźycia jego znane sÄ
cudowne wÄdrówki z Gniezna do Dobrowa, podczas których aby zdÄ
ĹźyÄ odprawiÄ MszÄ Ĺw. chodziĹ po falach Warty i bywaĹ noszony przez anioĹy. RzeszÄ wiernych obdarowaĹ rybami, które przywoĹaĹ do brzegu rzeki, a nastÄpnie rozdawaĹ. Za przyczynÄ
jego wstawiennictwa ustaĹ poĹźar miasta KoĹa. OĹźywiĹ padĹego konia kupca StanisĹawa Wacha z KoĹa, który wezwaĹ jego pomocy. Opisano przedĹmiertnÄ
wizjÄ bĹogosĹawionego BogumiĹa. W otwartym niebie ukazaĹa siÄ Matka Boska z DzieciÄ
tkiem Jezus i Patronowie Polski Ĺw. Wojciech i Ĺw. StanisĹaw. W koĹciele dobrowskim znajdujÄ
siÄ liczne wota, a takĹźe odprawiane sÄ
Msze Ĺw. dziÄkczynne za uzyskanie Ĺask za poĹrednictwem bĹogosĹawionego BogumiĹa.. Z modlitw odmawiana jest litania do bĹogosĹawionego BogumiĹa, godzinki i liczne pieĹni. Kult bĹogosĹawionego BogumiĹa trwa nadal i rozwija siÄ. W GnieĹşnie wybudowano nowy koĹcióĹ pw. BĹogosĹawionego BogumiĹa. Kaplica cmentarna przy ul. Bluszczowej w Poznaniu nosi takĹźe jego tytuĹ, a w koĹciele parafialnym pw. Ofiarowania PaĹskiego przy tej samej ulicy znajduje siÄ figura BĹogosĹawionego i pielÄgnowany jest jego kult z przywilejem odpustu w dniu 10 czerwca.
StanisĹaw Juszczak i Henryk Walendowski
|