Niedziela Wielkanocna otwiera okres piÄÄdziesiÄciu dni, który pierwotnie nazywano PiÄÄdziesiÄ tnicÄ , a dziĹ Okresem Wielkanocnym. PoniewaĹź cud Zmartwychwstania jakby nie mieĹci siÄ w jednym dniu, dlatego teĹź KoĹcióĹ obchodzi OktawÄ Wielkiej Nocy - przez osiem dni bez przerwy wciÄ Ĺź powtarza siÄ tÄ samÄ prawdÄ, Ĺźe Chrystus ZmartwychwstaĹ. Obchodzi siÄ je jako uroczystoĹci PaĹskie, majÄ wiÄc charakter bardzo uroczysty.
Zwyczaj przedĹuĹźania najwaĹźniejszych ĹwiÄ t chrzeĹcijaĹskich na oktawÄ, czyli na osiem dni jest bardzo dawny. KoĹcióĹ chce w ten sposób podkreĹliÄ rangÄ i waĹźnoĹÄ uroczystoĹci. Wszystkie dni oktawy posiadajÄ taki sam walor jak Niedziela Zmartwychwstania. Okres oĹmiu dni traktowany jest jak jeden dzieĹ, jako jedno ĹwiÄto, jako dzieĹ najradoĹniejszy. Dlatego np., w oktawie Wielkanocy nie obowiÄ zuje post w piÄ tek. Teksty liturgiczne i biblijne wszystkich dni oktawy Wielkanocy nawiÄ zujÄ bezpoĹrednio do wydarzenia zmartwychwstania Jezusa i jego konsekwencji dla nas. Znajdujemy takĹźe wyraĹşne odniesienia do sakramentu chrztu i tego co staje siÄ udziaĹem kaĹźdego ochrzczonego.
Ostatnim dniem oktawy jest BiaĹa Niedziela, nazywana obecnie takĹźe NiedzielÄ MiĹosierdzia BoĹźego. W ten dzieĹ w Rzymie ochrzczeni podczas Wigilii Paschalnej neofici, odziani w biaĹe szaty podarowane im przez gminÄ chrzeĹcijaĹskÄ , szli w procesji do koĹcioĹa Ĺw. Pankracego, by tam uczestniczyÄ w Mszy Ĺw. Jan PaweĹ II ustanowiĹ ten dzieĹ ĹwiÄtem MiĹosierdzia BoĹźego, którego wielkÄ orÄdowniczkÄ byĹa Ĺw. Faustyna Kowalska.