1. Od najdawniejszych czasĂłw ludzie chcÄ
c zapewniÄ bezpieczeĹstwo sobie i swojej rodziny stosowali róşne Ĺrodki ochrony. DziĹ w wielu domach stosuje siÄ w zwiÄ
zku z tym rozmaite zabezpieczenia, a takĹźe utrzymuje siÄ specjalne, groĹşnie odmiany psĂłw. Z podobnych powodĂłw ludzie uczÄ
siÄ technik obrony, w tym posĹugiwania siÄ broniÄ
gazowÄ
oraz innymi Ĺrodkami o charakterze obezwĹadniajÄ
cymi. Na Ĺwiecie sÄ
rĂłwnieĹź paĹstwa, w ktĂłrych prawo zezwala obywatelom na swobodne posiadanie broni palnej. ChoÄ wszystko to wynika z naturalnej ludzkiej potrzeby zapewnienia sobie bezpieczeĹstwa, to jednak waĹźnym pytaniem moralnym pozostaje problem granic stosowania zwĹaszcza tych ĹrodkĂłw obrony, ktĂłre mogÄ
doprowadziÄ do Ĺmierci czĹowieka. Czy wolno broniÄ siÄ aĹź do zadania Ĺmierci przeciwnikowi?
2. WĹaĹciwie pojÄta âmiĹoĹÄ samego siebie pozostaje podstawowÄ
zasadÄ
moralnoĹciâ (KKK 2264). Dlatego w Ĺwietle Katechizmu KoĹcioĹa Katolickiego kaĹźdy, âkto broni swojego Ĺźycia, nie jest winny zabĂłjstwa, nawet jeĹli jest zmuszony zadaÄ swemu napastnikowi Ĺmiertelny ciosâ (tamĹźe). Wynika to z faktu, Ĺźe âuprawniona obrona moĹźe byÄ nie tylko prawem, ale powaĹźnym obowiÄ
zkiem tego, kto jest odpowiedzialny za Ĺźycie drugichâ (KKK 2265). RĂłwnoczeĹnie w Katechizmie znajdujemy kilka zastrzeĹźeĹ, regulujÄ
cych prawo do obrony wĹasnej. NaleĹźy pamiÄtaÄ, Ĺźe uprawniona obrona osĂłb i spoĹecznoĹci nie tworzy wyjÄ
tku od piÄ
tego przykazania Dekalogu ânie zabijajâ (por. KKK 2263). W ocenie podejmowanych dziaĹaĹ waĹźny jest ich cel i przewidywany skutek. Z zastosowania ĹrodkĂłw obrony âmoĹźe wyniknÄ
Ä dwojaki skutek: zachowanie wĹasnego Ĺźycia oraz zabicie napastnika. Zróşnicowanie czynnoĹci moralnych zaleĹźy od tego, co siÄ zamierza, a nie od tego, co jest wbrew zamierzeniuâ (tamĹźe). Inne waĹźne zastrzeĹźenie, ktĂłre zawarte zostaĹo w Katechizmie, dotyczy proporcjonalnoĹci wykorzystania ĹrodkĂłw obrony: âJeĹli ktoĹ w obronie wĹasnego Ĺźycia uĹźywa wiÄkszej siĹy, niĹź potrzeba, bÄdzie to niegodziwe. Dozwolona jest natomiast samoobrona, w ktĂłrej ktoĹ w sposĂłb umiarkowany odpiera przemocâ (KKK 2264).
3. Dla moralnej oceny zastosowanych ĹrodkĂłw obrony przed napastnikiem istotne znaczenie posiada zatem intencja, z jakÄ
zostaĹy one uĹźyte. JeĹli gĹĂłwnym motywem wykorzystania takich ĹrodkĂłw, jak broni palnej, niebezpiecznych narzÄdzi czy agresywnych zwierzÄ
t jest ochrona Ĺźycia wĹasnego lub osĂłb drugich, to wĂłwczas osoba ta nie zaciÄ
ga winy moralnej z powodu Ĺmierci napastnika. Niedopuszczalne jest natomiast uĹźywanie takich ĹrodkĂłw obrony, ktĂłre sÄ
nieadekwatne do skali zagroĹźenia. Oznacza to, Ĺźe nie moĹźna zaakceptowaÄ dziaĹaĹ zagraĹźajÄ
cych zdrowiu lub Ĺźyciu napastnika, jeĹli do odparcia ataku wystarczyĹyby Ĺrodki mniej drastyczne. Podobnie za niedopuszczalne naleĹźy uznaÄ uĹźycie niebezpiecznych ĹrodkĂłw obrony, jeĹli motywem tego dziaĹania jest chÄÄ pozbawienia Ĺźycia agresora, a nie jedynie odparcie jego ataku.
W Katechizmie KoĹcioĹa Katolickiego istnieje natomiast wskazanie odnoszÄ
ce siÄ do sytuacji odwrotnej, czyli zaniechania obrony w obawie przed przekroczeniem jej granic. Katechizm cytuje SummÄ TeologicznÄ
Ĺw. Tomasza z Akwinu, ktĂłry o takiej sytuacji napisaĹ, Ĺźe ânie jest konieczne do zbawienia, by ktoĹ celem unikniÄcia Ĺmierci napastnika zaniechaĹ czynnoĹci potrzebnej do naleĹźnej samoobrony, gdyĹź czĹowiek powinien bardziej troszczyÄ siÄ o wĹasne Ĺźycie niĹź o Ĺźycie cudzeâ (por. KKK 2264). NaleĹźy zatem w poczuciu odpowiedzialnoĹci za Ĺźycie wĹasne i innych osĂłb podejmowaÄ aktywnÄ
i proporcjonalnÄ
obronÄ wobec napastnika nawet wĂłwczas, gdy moĹźe to doprowadziÄ do zabicia agresora.
4. ZapamiÄtajmy: W uprawnionej obronie chodzi o podjÄcie dziaĹania dotyczÄ
cego zachowania wĹasnego Ĺźycia i Ĺźycia innych, a nie zabicia napastnika. Uprawniona obrona wĹasna jest powaĹźnym obowiÄ
zkiem tego, kto jest odpowiedzialny za Ĺźycie innych. Nie powinna ona jednak skĹaniaÄ do uĹźycia wiÄkszej siĹy, niĹź jest to potrzebne do odparcia ataku (por. KomKKK 467).
Ks. RafaĹ Bednarczyk