1. W jaki sposĂłb najpewniej z poganina uczyniÄ chrzeĹcijanina? â pytaĹ Ĺw. Klemens Aleksandryjski, i odpowiadaĹ: umieĹciÄ go na pewien czas w rodzinie prawdziwie chrzeĹcijaĹskiej. Mimo upĹywu wiekĂłw sĹowa te nadal pozostajÄ
aktualne. Rodzi siÄ jednak inne pytanie, dotyczÄ
ce rozumienia rodziny âprawdziwie chrzeĹcijaĹskiejâ. Czym jest? Jak jÄ
uformowaÄ?
2. Jan PaweĹ II w dokumencie poĹwiÄconym rodzinie apelowaĹ: âRodzino ÂŤstaĹ siÄÂť tym, czym ÂŤjesteĹÂť!â i wyjaĹniaĹ: âW zamyĹle Boga Stworzyciela i Odkupiciela rodzina odkrywa nie tylko swojÄ
ÂŤtoĹźsamoĹÄÂť, to, czym ÂŤjestÂť, ale rĂłwnieĹź swoje ÂŤposĹannictwoÂť, to, co moĹźe i powinna ÂŤczyniÄÂť (Familiaris Consortio, 17). Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego tĹumaczy, Ĺźe âwspĂłlnota maĹĹźeĹska jest ustanowiona przez zgodÄ maĹĹźonkĂłw. MaĹĹźeĹstwo i rodzina sÄ
ukierunkowane na dobro maĹĹźonkĂłw oraz prokreacjÄ i wychowanie dzieci. MiĹoĹÄ maĹĹźonkĂłw i przekazywanie Ĺźycia dzieciom ustanawiajÄ
miÄdzy czĹonkami tej samej rodziny zwiÄ
zki osobowe i podstawowy zakres odpowiedzialnoĹciâ (KKK 2201). Nauka Katechizmu jest jasna: stwarzajÄ
c mÄĹźczyznÄ i kobietÄ, BĂłg ustanowiĹ ludzkÄ
rodzinÄ, a jej czĹonkowie sÄ
rĂłwni w godnoĹci (KKK 2203). Rodzina chrzeĹcijaĹska powstajÄ
ca przez sakrament maĹĹźeĹstwa nabiera szczegĂłlnego znaczenia. W niej najpeĹniej moĹźe siÄ zrealizowaÄ KoĹcióŠChrystusowy, stÄ
d SobĂłr WatykaĹski II nazywa jÄ
âKoĹcioĹem domowymâ. TÄ prawdÄ wyjaĹnia Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego: âRodzina chrzeĹcijaĹska jest wspĂłlnotÄ
osĂłb, znakiem i obrazem komunii Ojca i Syna w Duchu ĹwiÄtym. Jej dziaĹanie w dziedzinie prokreacji i wychowania jest odbiciem stwĂłrczego dzieĹa Ojcaâ (KKK 2205).
3. Jan PaweĹ II nauczaĹ, Ĺźe istota i zadania rodziny sÄ
ostatecznie okreĹlone przez miĹoĹÄ. Rodzina otrzymuje âmisjÄ strzeĹźenia, objawiania i przekazywania miĹoĹciâ (Familiaris Consortio, 17). Z tej racji Katechizm nazywa jÄ
âuprzywilejowanÄ
wspĂłlnotÄ
â, bo âzwiÄ
zki wewnÄ
trz rodziny ksztaĹtujÄ
pokrewieĹstwo odczuÄ, uczuÄ i dÄ
ĹźeĹ, ktĂłre wypĹywajÄ
przede wszystkim z wzajemnego szacunku osĂłbâ (KKK 2206). Rodzina uksztaĹtowana po chrzeĹcijaĹsku ksztaĹtuje i wprowadza nowych czĹonkĂłw do Ĺźycia spoĹecznego. Katechizm nazywa rodzinÄ âpodstawowÄ
komĂłrkÄ
Ĺźycia spoĹecznegoâ i wyjaĹnia, Ĺźe jest ona ânaturalnÄ
spoĹecznoĹciÄ
, w ktĂłrej mÄĹźczyzna i kobieta sÄ
wezwani do daru z siebie w miĹoĹci i do przekazywania Ĺźycia. Autorytet, staĹoĹÄ i Ĺźycie w zwiÄ
zkach rodzinnych stanowiÄ
podstawy wolnoĹci, bezpieczeĹstwa i braterstwa w spoĹeczeĹstwie. Rodzina jest wspĂłlnotÄ
, w ktĂłrej od dzieciĹstwa moĹźna nauczyÄ siÄ wartoĹci moralnych, zaczÄ
Ä czciÄ Boga i dobrze uĹźywaÄ wolnoĹciâ (KKK 2207). SpoĹeczeĹstwo w swoim najlepiej pojÄtym interesie powinno przez swoje wĹadze zabiegaÄ o odpowiednie, sprzyjajÄ
ce warunki do powstawania i rozwoju rodziny. âPowinny jej pomagaÄ i ochraniaÄ jÄ
odpowiednie instytucje spoĹeczne â mĂłwi Katechizm. â Tam gdzie rodziny nie sÄ
w stanie wypeĹniaÄ swoich funkcji, inne spoĹecznoĹci majÄ
obowiÄ
zek pomagaÄ im i wspieraÄ instytucjÄ rodzinyâ (KKK 2209). Katechizm podkreĹla, Ĺźe âwĹadze cywilne powinny uwaĹźaÄ za swĂłj pierwszorzÄdny obowiÄ
zek uznawanie prawdziwej natury (maĹĹźeĹstwa i rodziny), ochronÄ ich i popieranie, strzeĹźenie moralnoĹci publicznej i sprzyjanie dobrobytowi domowemuâ (KKK 2210). WspĂłlnota polityczna ma obowiÄ
zek uszanowania i ochrony podstawowych praw: do zaĹoĹźenia rodziny, posiadania dzieci i ich wychowania, do korzystania z koniecznych ĹrodkĂłw i instytucji w wychowaniu dzieci i opiece nad starszymi i chorymi, do posiadania wĹasnoĹci prywatnej, do ochrony bezpieczeĹstwa i zdrowia, do zrzeszania siÄ z innymi rodzinami (por. KKK 2211).
4. ZapamiÄtajmy: âBĂłg ustanowiĹ rodzinÄ i nadaĹ jej podstawowÄ
strukturÄ. MaĹĹźeĹstwo i rodzina sÄ
ukierunkowane na dobro maĹĹźonkĂłw, prokreacjÄ i wychowanie dzieci. MiÄdzy czĹonkami tej samej rodziny powstajÄ
zwiÄ
zki osobowe i podstawowy zakres odpowiedzialnoĹciâ (KomKKK 456). âSpoĹeczeĹstwo ma obowiÄ
zek pomagaÄ i wspieraÄ instytucje maĹĹźeĹstwa i rodzinyâ (KomKKK 458).
ks. WĹodzimierz PiÄtka
|