PiÄ te przykazanie zakazuje zabĂłjstwa bezpoĹredniego i zamierzonego |
1. Dzienniki telewizyjne, gazety, serwisy internetowe codziennie przynoszÄ na nowe informacje o tym, Ĺźe ktoĹ zostaĹ pobity, skrzywdzony, zamordowany. Filmy peĹne sÄ scen przemocy czy zabĂłjstw. Z jednej strony â tyle mĂłwi siÄ o prawach czĹowieka, a z drugiej â tyle widzimy przykĹadĂłw Ĺamania podstawowego prawa czĹowieka: prawa do Ĺźycia. ChrzeĹcijanie wiedzÄ , Ĺźe na straĹźy ludzkiego Ĺźycia stoi piÄ te przykazanie BoĹźe, nakazujÄ ce: ânie zabijajâ. 2. Czytamy w Biblii: ânie bÄdziesz zabijaĹâ (Wj 20, 13), ,,nie wydasz wyroku Ĺmierci na niewinnego i sprawiedliwegoâ (Wj 23, 7) oraz âjeĹli kto przeleje krew ludzkÄ , przez ludzi ma byÄ przelana krew jego, bo czĹowiek zostaĹ stworzony na obraz Bogaâ (Rdz 9, 5-6). Zamierzone zabĂłjstwo niewinnego czĹowieka pozostaje w powaĹźnej sprzecznoĹci z godnoĹciÄ osoby ludzkiej i ze ĹwiÄtoĹciÄ StwĂłrcy. Prawo, ktĂłre tego zakazuje, jest prawem powszechnie obowiÄ zujÄ cym: obowiÄ zuje wszystkich i kaĹźdego, zawsze i wszÄdzie. Jedynie BĂłg jest Panem Ĺźycia i Ĺmierci, gdyĹź to On wszystko i wszystkich powoĹaĹ do istnienia swojÄ mocÄ stwĂłrczÄ . âW Jego rÄku â tchnienie Ĺźycia i dusza kaĹźdego czĹowiekaâ â czytamy w KsiÄdze Hioba (Hi 12,10). Ĺťycie czĹowieka jest darem Boga, kaĹźde Ĺźycie jest wiÄc ĹwiÄte. 3. Grzechem przeciwko piÄ temu przekazaniu jest przede wszystkim zabĂłjstwo bezpoĹrednie i zamierzone oraz wspĂłĹdziaĹanie przy jego popeĹnieniu â ci ktĂłrzy siÄ go dopuszczajÄ , popeĹniajÄ â jak mĂłwi Katechizm â âgrzech, ktĂłry woĹa o pomstÄ do niebaâ (KKK 2268). Kongregacja Nauki Wiary w Instrukcji âDonum Vitaeâ przypomina, Ĺźe ânikt, w Ĺźadnej sytuacji, nie moĹźe roĹciÄ sobie prawa do bezpoĹredniego niszczenia niewinnej istoty ludzkiejâ. SzczegĂłlnie ciÄĹźkimi przestÄpstwami sÄ dzieciobĂłjstwo, bratobĂłjstwo, zabĂłjstwo rodzicĂłw i zabĂłjstwo wspĂłĹmaĹĹźonka, gdyĹź oprĂłcz zniszczenia daru Ĺźycia naruszajÄ takĹźe najsilniejsze wiÄzy naturalne. W niektĂłrych spoĹecznoĹciach znane byĹo zabijanie osĂłb upoĹledzonych, aby wyeliminowaÄ ze spoĹeczeĹstwa sĹabszych i chorych. ChrzeĹcijanie stanowczo odrzucajÄ takie praktyki - Katechizm naucza, Ĺźe âwzglÄdy eugeniczne lub higiena spoĹeczna nie mogÄ usprawiedliwiÄ Ĺźadnego zabĂłjstwa, choÄby byĹo nakazane przez wĹadze publiczneâ (KKK 2268). âPiÄ te przykazanie zakazuje takĹźe podejmowania jakichkolwiek dziaĹaĹ z intencjÄ spowodowania poĹrednio Ĺmierci osobyâ (KKK 2269). Grzechem przeciw temu przykazaniu jest wiÄc rĂłwnieĹź naraĹźanie kogoĹ bez waĹźnego powodu na Ĺmiertelne ryzyko, a takĹźe odmĂłwienie pomocy osobie bÄdÄ cej w niebezpieczeĹstwie. SkandalicznÄ niesprawiedliwoĹciÄ i powaĹźnÄ winÄ jest rĂłwnieĹź zgoda jakiejĹ spoĹecznoĹci ludzkiej na klÄski gĹodu bez prĂłb zaradzenia im. Katechizm naucza, Ĺźe âprzez lichwiarstwo i chÄÄ zarobku, powodujÄ ce gĹĂłd i ĹmierÄ swoich wspĂłĹbraci, spekulanci poĹrednio popeĹniajÄ zabĂłjstwo, za ktĂłre sÄ odpowiedzialniâ (KKK 2269). W przypadku zabĂłjstwa niezamierzonego ten, ktĂłry siÄ go dopuĹciĹ, nie zaciÄ ga odpowiedzialnoĹci moralnej â na przykĹad maszynista pociÄ gu, pod ktĂłry rzuciĹ siÄ w ostatniej chwili samobĂłjca, nie jest winien jego Ĺmierci. Trzeba jednak pamiÄtaÄ, Ĺźe â jak przypomina Katechizm â ânie jest siÄ wolnym od powaĹźnej winy, jeĹli bez uzasadnionych powodĂłw dziaĹaĹo siÄ w sposĂłb, ktĂłry spowodowaĹ ĹmierÄ, nawet bez intencji jej zadaniaâ (KKK 2269), a zatem na przykĹad kierowca, ktĂłry po pijanemu albo przekraczajÄ c dopuszczalnÄ prÄdkoĹÄ spowodowaĹ wypadek, zaciÄ ga powaĹźnÄ winÄ. 4. ZapamiÄtajmy: Celowe i zamierzone zabĂłjstwo jest jednym z najciÄĹźszych grzechĂłw przeciwko piÄ temu przykazaniu. Nikt i nic nie moĹźe usprawiedliwiÄ Ĺźadnego zabĂłjstwa. PiÄ te przykazanie zakazuje takĹźe podejmowania jakichkolwiek dziaĹaĹ z intencjÄ spowodowania poĹrednio Ĺmierci osoby. Ks. SĹawomir WiĹniewski ĹšrĂłdĹo http://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1178,l1.html
|