Co to jest zasĹuga? |
1. Zapewne zachowaĹy siÄ w naszej pamiÄci obrazy z dzieciĹstwa, w których jako odpowiedĹş na naszÄ
proĹbÄ usĹyszeliĹmy: „jeĹli na to zasĹuĹźysz” lub „nie zasĹuĹźyĹeĹ!”. WiÄ
zaĹy siÄ one w naszej wyobraĹşni z czymĹ, czego pragnÄliĹmy, a co jawiĹo siÄ jako nagroda lub zapĹata, na którÄ
naleĹźaĹo wczeĹniej zapracowaÄ.
RzeczywistoĹÄ zasĹugi nie jest obca równieĹź wiekowi dojrzaĹemu. IleĹź to razy towarzyszyĹo nam odczucie, Ĺźe spotkaĹo nas coĹ niezasĹuĹźonego, zwykle w sensie jakiegoĹ negatywnego doĹwiadczenia (rzadziej pozytywnego) albo, Ĺźe zapĹata, jakiej oczekiwaliĹmy, nie równowaĹźy naszych wysiĹków. ChcielibyĹmy w takich sytuacjach powiedzieÄ: „ze zwykĹej sprawiedliwoĹci naleĹźy mi siÄ wiÄcej!”.
2. PojÄciem zasĹugi posĹuguje siÄ równieĹź KoĹcióĹ, który naucza, iĹź Bóg oczekuje od nas czynów miĹoĹci, jako naszej odpowiedzi na Jego miĹoĹÄ wzglÄdem nas i traktuje te czyny jako nasze zasĹugi. Podobnie jak w relacji „rodzice-dzieci”, tak teĹź w relacji „Bóg-czĹowiek” BoĹźa miĹoĹÄ do nas zawsze uprzedza naszÄ
miĹoĹÄ do Niego i do bliĹşnich: Ĺaska uprzedza zasĹugÄ. ĹwiÄty Augustyn powiedziaĹ: „Najpierw zostaĹa dana Ĺaska; teraz zwracamy to, co siÄ naleĹźy… Twoje zasĹugi sÄ
wĹaĹnie darami BoĹźymi”.
Usprawiedliwienie grzeszników, zasĹugujÄ cych jedynie na karÄ, jest owocem niezasĹuĹźonej przez nich Ĺaski Boga. Usprawiedliwienie to wysĹuĹźyĹ Jezus Chrystus. WyraĹşnym przykĹadem darmowego charakteru BoĹźej Ĺaski usprawiedliwienia grzeszników jest praktyka chrztu dorosĹych, którzy zapraszani sÄ wprawdzie do wzbudzenia Ĺźalu za popeĹnione grzechy, ale nie przystÄpujÄ do sakramentu pojednania i nie zadaje im siÄ Ĺźadnej pokuty. KoĹcióĹ naucza, Ĺźe „w porzÄ dku Ĺaski inicjatywa naleĹźy do Boga, dlatego nikt nie moĹźe wysĹuĹźyÄ sobie pierwszej Ĺaski, która znajduje siÄ u poczÄ tku nawrócenia, przebaczenia i usprawiedliwienia”. Dopiero „poruszeni przez Ducha ĹwiÄtego i miĹoĹÄ moĹźemy póĹşniej wysĹuĹźyÄ sobie i innym Ĺaski potrzebne zarówno dla naszego uĹwiÄcenia (…), jak i do otrzymania Ĺźycia wiecznego” (KKK 2010). PowiÄ zanie Ĺaski i zasĹugi, dziaĹania Boga i odpowiedzi czĹowieka piÄknie oddaje fragment prefacji o ĹwiÄtych, w której czytamy: „w zgromadzeniu ĹwiÄtych jaĹnieje Twoja chwaĹa, bo dziÄki Twojej Ĺasce zdobyli zasĹugi, które nagradzasz”.
3. Pismo ĹwiÄte w wielu miejscach opisuje rzeczywistoĹÄ zasĹugi i czekajÄ
cej czĹowieka nagrody jako jej owocu. W Kazaniu na górze Pan Jezus mówi do uczniów; „cieszcie siÄ i radujcie albowiem wielka jest wasza nagroda w niebie” (Mt 5,12). Ĺw. PaweĹ zachÄca sĹuchaczy do gorliwoĹci w Ĺźyciu chrzeĹcijaĹskim (zdobywania zasĹug), porównujÄ
c je do zawodów sportowych, których celem jest zdobycie nagrody – „przeto tak biegnijcie, abyĹcie jÄ
otrzymali” (1 Kor 9,24). Swoje Ĺźycie opisuje ApostoĹ Narodów równieĹź w kategorii „zawodów”, w których uczestniczyĹ, które ukoĹczyĹ, i których owocem jest „wieniec sprawiedliwoĹci”. BĹÄdem byĹoby rozumienie tych fragmentów Pisma ĹwiÄtego jako zaproszenia do gromadzenia zasĹug dla nich samych. Ĺťycie chrzeĹcijanina jest w swej istocie odpowiedziÄ
na BoĹźÄ
miĹoĹÄ, objawionÄ
w Jezusie Chrystusie. Ta miĹoĹÄ jest ĹşródĹem wszystkich naszych zasĹug. Zjednoczenie z Chrystusem zapewnia naszym czynom nadprzyrodzonÄ
jakoĹÄ, nadajÄ
c im wartoĹÄ zasĹugi. GĹÄbokÄ
ĹwiadomoĹÄ tego mieli ĹwiÄci. Ĺw. Teresa od DzieciÄ
tka Jezus pisaĹa: „mam nadziejÄ, Ĺźe po tym ziemskim wygnaniu pójdÄ radowaÄ siÄ z TobÄ
w OjczyĹşnie; nie chce jednak zabieraÄ zasĹug na Niebo, chcÄ pracowaÄ jedynie z MiĹoĹci ku Tobie”.
4. ZapamiÄtajmy: „ZasĹuga oznacza prawo do zapĹaty za dobre dziaĹanie. ĹciĹle mówiÄ
c, nie istnieje ze strony czĹowieka zasĹuga wzglÄdem Boga, poniewaĹź wszystko otrzymaliĹmy od Niego jako naszego Stwórcy. JednakĹźe Bóg daje nam moĹźliwoĹÄ zdobycia zasĹug przez zjednoczenie nas z miĹoĹciÄ
Chrystusa, bÄdÄ
cego ĹşródĹem wszystkich naszych zasĹug przed Bogiem. Tak wiÄc zasĹugi naszych dobrych uczynków powinny byÄ przypisane najpierw Ĺasce BoĹźej, a dopiero potem wolnej woli czĹowieka” (KomKKK 426)
Ks. MirosĹaw Kosek ĹšródĹo http://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1227,l1.html
|