Wróşbiarstwo, magia i czary sprzeczne z pierwszym przykazaniem Boşym |
1. We wspĂłĹczesnym Ĺwiecie moĹźemy zaobserwowaÄ z jednej strony brak wiary w Boga, z drugiej zaĹ â wiarÄ we wpĹyw na nasze Ĺźycie wróşb, magii, horoskopĂłw, ukĹadu gwiazd itp. Coraz czÄĹciej spotykamy ludzi, ktĂłrzy korzystajÄ
z usĹug instytucji trudniÄ
cych siÄ róşnymi postaciami okultyzmu. W telewizji, radiu i w internecie moĹźna napotkaÄ reklamy nastÄpujÄ
cej treĹci: âPortal magiczny â horoskopy, astrologia, wyroczniaâ; âNie wiesz co ciÄ czeka w przyszĹoĹci? ZadzwoĹ do wróşki. SprawdĹş swĂłj horoskopâ; âMagia to twoje przeznaczenieâ.
Dlaczego czĹowiek ulega pokusie okultyzmu: wróşbiarstwu, magii, czarom? Czy moĹźna pogodziÄ praktyki okultystyczne z treĹciÄ pierwszego przykazania Dekalogu? Co zagraĹźa czĹowiekowi poddajÄ cemu siÄ okultyzmowi? 2. Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego poucza, Ĺźe âBĂłg moĹźe objawiÄ przyszĹoĹÄ swoim prorokom lub innym ĹwiÄtym. Jednak wĹaĹciwa postawa chrzeĹcijaĹska polega na ufnym powierzeniu siÄ OpatrznoĹci w tym, co dotyczy przyszĹoĹci i na odrzuceniu wszelkiej niezdrowej ciekawoĹci w tym wzglÄdzieâ (KKK 2115). Mimo to wróşbiarstwo, magia, czary pociÄ
gajÄ
dziĹ wielu ludzi. Praktyki okultystyczne wiÄ
ĹźÄ
siÄ z tajemniczoĹciÄ
, ktĂłra pobudza ludzkÄ
ciekawoĹÄ. Ponadto czĹowiek â z natury religijny â potrzebuje czciÄ coĹ lub kogoĹ wiÄkszego od siebie i do niego odnosiÄ swe Ĺźycie, jeĹli jednak utraciĹ wiarÄ w Boga, wĂłwczas poszukuje innej drogi zaspokojenia tej potrzeby, znajdujÄ
c je na przykĹad w praktykach magicznych.
Postawa taka jest grzechem przeciwko pierwszemu przykazaniu âNie bÄdziesz miaĹ bogĂłw cudzych przede MnÄ â, gdyĹź jest sprzeczna âze czciÄ i szacunkiem â poĹÄ czonym z miĹujÄ cÄ bojaĹşniÄ â ktĂłre naleĹźÄ siÄ jedynie Boguâ. Dlatego ânaleĹźy odrzuciÄ wszystkie formy wróşbiarstwa: odwoĹywanie siÄ do Szatana lub demonĂłw, przywoĹywanie zmarĹych lub inne praktyki majÄ ce rzekomo odsĹaniaÄ przyszĹoĹÄâ. Za âprzejawy chÄci panowania nad czasem, nad historiÄ i wreszcie nad ludĹşmiâ oraz za pragnienie âzjednania sobie ukrytych mocyâ uwaĹźa Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego wszelkie âkorzystanie z horoskopĂłw, astrologiÄ, chiromancjÄ, wyjaĹnianie przepowiedni i wróşb, zjawiska jasnowidztwa i posĹugiwanie siÄ mediumâ (zob. KKK 2116). Mianem wspĂłĹczesnego neopogaĹstwa okreĹlana jest magia, ktĂłra daje poczucie wĹadzy tajemnej nad innymi oraz wmawia czĹowiekowi, iĹź to on sam jest boski i ma boskÄ wĹadzÄ. âWszystkie praktyki magii lub czarĂłw â uczy Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego â nawet zmierzajÄ ce do zapewnienia zdrowia czĹowieka, sÄ sprzeczne z cnotÄ religijnoĹciâ. ZasĹugujÄ one na szczegĂłlne potÄpienie âgdy towarzyszy im intencja zaszkodzenia drugiemu czĹowiekowi lub uciekanie siÄ do interwencji demonĂłwâ. Naganne jest takĹźe noszenie amuletĂłw oraz spirytyzm. Nawet âuciekanie siÄ do tak zwanych tradycyjnych praktyk medycznych nie usprawiedliwia ani wzywania zĹych mocy, ani wykorzystywania ĹatwowiernoĹci drugiego czĹowiekaâ (KKK 2117). 3. Praktyki okultystyczne sÄ
nie tylko grzechem, ale stanowiÄ
rĂłwnieĹź duĹźe niebezpieczeĹstwo dla czĹowieka. MogÄ
spowodowaÄ zniewolenie demoniczne, ktĂłre przejawia siÄ w osĹabieniu religijnoĹci, trudnoĹciach w modlitwie i przyjmowaniu sakramentĂłw, lÄkach, depresjach, bluĹşnierczych myĹlach. Ĺwiadectwa egzorcystĂłw dowodzÄ
, jak wielki wpĹyw ma szatan, gdy czĹowiek otwiera mu dostÄp do swego Ĺźycia, swej psychiki i duszy poprzez okultystyczne praktyki.
Jaki jest mĂłj stosunek do praktyk okultystycznych? Czy moĹźe korzystam z ich mocy nie majÄ c ĹwiadomoĹci ich zĹa? Czy spowiadam siÄ z tej kategorii grzechĂłw przeciwko pierwszemu przykazaniu BoĹźemu? 4. ZapamiÄtajmy: Przykazanie âNie bÄdziesz miaĹ bogĂłw cudzych przede MnÄ
â zakazuje âzabobonu, ktĂłry jest wypaczeniem kultu oddawanego Bogu, a przejawia siÄ w róşnych formach wróşbiarstwa, magii, czarĂłw i spirytyzmuâ (KomKKK 445).
Ks. Janusz Filarski
ĹšrĂłdĹo http://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1203,l1.htmlhttp://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1203,l1.html
|