|
Czy wszyscy jesteĹmy powoĹani do ĹwiÄtoĹci chrzeĹcijaĹskiej? |
|
|
1. Kiedy sĹyszymy sĹowo „ĹwiÄty” czy „ĹwiÄtoĹÄ”, to wydaje siÄ nam ono jakby z innego Ĺwiata. CzÄsto myĹlimy bowiem o „caĹkowitej bezgrzesznoĹci”, wrÄcz idealnym Ĺźyciu. Taki sposób rozumowania powoduje, Ĺźe traktujemy ĹwiÄtych jako niedoĹcigĹe ideaĹy, i nawet duĹźa liczba osób ogĹoszonych przez KoĹcióĹ ĹwiÄtymi czy bĹogosĹawionymi nie powoduje, Ĺźe bardziej realnie myĹlimy o moĹźliwoĹci stania siÄ ĹwiÄtym, którÄ
to moĹźliwoĹÄ ma przecieĹź kaĹźdy z nas. Warto w tym miejscu postawiÄ pytania: jakie jest moje rozumienie ĹwiÄtoĹci? Czy ideaĹ doskonaĹoĹci chrzeĹcijaĹskiej naleĹźy pojmowaÄ na sposób Ĺźycia nadzwyczajnego, dostÄpnego jedynie wybranym «geniuszom» ĹwiÄtoĹci? Czy ja, czĹowiek XXI wieku, teĹź mogÄ zostaÄ ĹwiÄtym?
|
Więcej…
|
|
Co to jest zasĹuga? |
|
|
1. Zapewne zachowaĹy siÄ w naszej pamiÄci obrazy z dzieciĹstwa, w których jako odpowiedĹş na naszÄ
proĹbÄ usĹyszeliĹmy: „jeĹli na to zasĹuĹźysz” lub „nie zasĹuĹźyĹeĹ!”. WiÄ
zaĹy siÄ one w naszej wyobraĹşni z czymĹ, czego pragnÄliĹmy, a co jawiĹo siÄ jako nagroda lub zapĹata, na którÄ
naleĹźaĹo wczeĹniej zapracowaÄ.
RzeczywistoĹÄ zasĹugi nie jest obca równieĹź wiekowi dojrzaĹemu. IleĹź to razy towarzyszyĹo nam odczucie, Ĺźe spotkaĹo nas coĹ niezasĹuĹźonego, zwykle w sensie jakiegoĹ negatywnego doĹwiadczenia (rzadziej pozytywnego) albo, Ĺźe zapĹata, jakiej oczekiwaliĹmy, nie równowaĹźy naszych wysiĹków. ChcielibyĹmy w takich sytuacjach powiedzieÄ: „ze zwykĹej sprawiedliwoĹci naleĹźy mi siÄ wiÄcej!”.
|
Więcej…
|
Czym jest Ĺaska |
|
|
1. We wspomnieniach Stefana kardynaĹa WyszyĹskiego czytamy: „Matka moja umieraĹa prawie miesiÄ
c. My - dzieci - siedzÄ
c w szkole, z lÄkiem nasĹuchiwaliĹmy, czy nie bijÄ
dzwony koĹcielne. Dla nas byĹby to znak, Ĺźe matka juĹź nie Ĺźyje. KiedyĹ po powrocie ze szkoĹy stanÄliĹmy wszyscy przy jej ĹóĹźku, a matka zwróciĹa siÄ do mnie sĹowami: Stefan, ubieraj siÄ. PoniewaĹź byĹa jesieĹ, koniec paĹşdziernika, zrozumiaĹem, Ĺźe mam gdzieĹ iĹÄ. WĹoĹźyĹem palto. SpojrzaĹa na mnie i powiedziaĹa: Ubieraj siÄ, ale nie tak, inaczej siÄ ubieraj. PóĹşniej zrozumiaĹem, Ĺźe matce nie o to szĹo, bym ubieraĹ siÄ w palto, tylko bym ubieraĹ siÄ w ĹaskÄ”. Co to znaczy: ubieraÄ siÄ w ĹaskÄ? Czym jest Ĺaska?
|
Więcej…
|
|
Katolicka nauka o usprawiedliwieniu |
|
|
1. SprawiedliwoĹÄ jest jednym z najcenniejszych, najbardziej poĹźÄ
danych, a jednoczeĹnie najtrudniejszych do osiÄ
gniÄcia dóbr ludzkoĹci. Z róĹźnych zakÄ
tków ziemi nieustannie podnosi siÄ gĹos woĹajÄ
cych o sprawiedliwoĹÄ. W jej imiÄ niejeden chwyta za broĹ, a jednak ludzkie starania o sprawiedliwoĹÄ zawodzÄ
. Co wiÄcej, ci którzy walczÄ
o sprawiedliwoĹÄ nierzadko sami stajÄ
siÄ przyczynÄ
nowych niesprawiedliwoĹci. Dlaczego tak siÄ dzieje?
|
Więcej…
|
Co to jest Nowe Prawo, czyli Prawo ewangeliczne? |
|
|
1. Kiedy jakaĹ wartoĹÄ – na przykĹad wartoĹÄ Ĺźycia lub zdrowia ludzkiego – jest zagroĹźona, spoĹecznoĹÄ ustala prawa, które pomagajÄ
jej broniÄ. W kontekĹcie pojawiajÄ
cej siÄ wspóĹczeĹnie w rodzinach przemocy próbuje siÄ wiÄc ustalaÄ nowe prawa, które bÄdÄ
broniĹy tych, którzy sÄ
tam krzywdzeni. Prawo moĹźe byÄ tu niewÄ
tpliwie pomocne, ale nie da siÄ nim na pewno ani do koĹca opisaÄ, ani zastÄ
piÄ tego, z czego powinny wynikaÄ wĹaĹciwe relacje w rodzinie: miĹoĹci. Trudno bowiem w kodeksie karnym zawrzeÄ tak szczegóĹowe i oczywiste wydawaĹoby siÄ przepisy, jak te, Ĺźe matka powinna troszczyÄ siÄ o swoje dziecko, karmiÄ je, czy wstawaÄ, gdy pĹacze w nocy, by je przewinÄ
Ä. Matka byĹaby nawet zdziwiona, gdyby ktoĹ próbowaĹ przedstawiÄ jej grubÄ
ksiÄgÄ, zawierajÄ
ca takie jej obowiÄ
zki. Ona speĹnia to wszystko – maĹo tego: gotowa jest nawet oddaÄ Ĺźycie za dziecko – bo je kocha. W tym jednym sĹowie: „miĹoĹÄ” zawiera siÄ dla niej caĹe prawo.
|
Więcej…
|
|
|
|
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>
|
Strona 9 z 45 |