1. W polskiej kulturze kobiety w stanie bĹogosĹawionym zawsze budziĹy szacunek wyraĹźajÄ
cy siÄ miÄdzy innymi przepuszczaniem ich poza kolejnoĹciÄ
do autobusu, w przychodniach czy sklepach; mogÄ
one liczyÄ na szeroko rozumianÄ
pomoc, poniewaĹź noszÄ
w sobie nowe Ĺźycie. RozpoczÄĹo siÄ ono od chwili poczÄcia i rozwija siÄ pod sercem matki. Z wdziÄcznoĹciÄ
myĹlimy teĹź o swoich rodzicach, ktĂłrzy wdziÄczni Bogu za dar rodzicielstwa, pokochali nas od pierwszych chwili istnienia â od poczÄcia, chronili nas i uszanowali Ĺźycie, ktĂłre im BĂłg powierzyĹ wspĂłĹdziaĹajÄ
c w stworzeniu nowego czĹowieka âna obraz i podobieĹstwo StwĂłrcyâ. To BĂłg i tylko BĂłg jest Panem Ĺźycia, a dzieci zawsze sÄ
Jego darem, dlatego StwĂłrca nakazaĹ w piÄ
tym przykazaniu, brzmiÄ
cym ânie zabijajâ, abyĹmy nigdy nie waĹźyli siÄ targnÄ
Ä siÄ na Ĺźycie czĹowieka, ktĂłre rozpoczyna siÄ od chwili poczÄcia, a koĹczy naturalnÄ
ĹmierciÄ
.
2. KoĹcióŠKatolicki od poczÄ
tku swojego istnienia, pomny na piÄ
te przykazanie BoĹźe, zawsze jednoznacznie opowiadaĹ siÄ za nietykalnoĹciÄ
Ĺźycia ludzkiego, rĂłwnieĹź dzieci poczÄtych, wyraĹźajÄ
c to w oficjalnych dokumentach. W soborowej Konstytucji Gaudium et Spes, odwoĹujÄ
cej siÄ do caĹego wczeĹniejszego nauczania, napiÄtnowaĹ wszelkie zamachy na niewinne Ĺźycie ludzkie, w tym Ĺźycie poczÄtych dzieci (por. KDK 51). Dlatego Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego przypomina, Ĺźe âĹźycie ludzkie od chwili poczÄcia powinno byÄ szanowane i chronione w sposĂłb absolutny. JuĹź od pierwszej chwili swego istnienia istota ludzka powinna mieÄ przyznane prawa osoby, wĹrĂłd nich nienaruszalne prawo kaĹźdej niewinnej istoty do Ĺźyciaâ (KKK 2270).
3. SÄ
jednak Ĺrodowiska, ktĂłre wystÄpujÄ
w sposĂłb brutalny przeciwko Ĺźyciu poczÄtych istot ludzkich. NiektĂłrzy lekarze, nazywani lekarzami Ĺmierci, na proĹbÄ matek dokonujÄ
aborcji, to jest spÄdzenia pĹodu, czÄsto nazywajÄ
c enigmatycznie ten akt najwyĹźszego cynizmu âzabiegiemâ. A przecieĹź przerwanie ciÄ
Ĺźy - nienaleĹźnie od tego w jaki sposĂłb zostaje dokonane - jest Ĺwiadomym i bezpoĹrednim zabĂłjstwem istoty ludzkiej w poczÄ
tkowym stadium jej Ĺźycia. Dlatego Katechizm KoĹcioĹa Katolickiegoprzypomina: âbezpoĹrednie przerwanie ciÄ
Ĺźy, to znaczy zamierzone jako cel lub Ĺrodek, jest gĹÄboko sprzeczne z prawem moralnymâ (KKK 2271). Odebranie zatem Ĺźycia najmniejszej i najbardziej bezbronnej istocie ludzkiej jest zbrodniÄ
i niegodziwoĹciÄ
,dlatego pociÄ
ga za sobÄ
powaĹźne konsekwencje, bowiem â jak czytamy w Katechizmie â âkto powoduje przerwanie ciÄ
Ĺźy, po zaistnieniu skutku, podlega ekskomunice wiÄ
ĹźÄ
cej mocÄ
samego prawaâ (KKK 2272).
W obliczu wielu wspĂłĹczesnych zagroĹźeĹ Ĺźycia nienarodzonych bardzowymowna staje siÄ wypowiedĹş sĹugi BoĹźego Jana PawĹa II: âBroniÄ Ĺźycia umacniaÄ je, czciÄ je i kochaÄ â oto zadanie, ktĂłre BĂłg powierza kaĹźdemu czĹowiekowi, powoĹujÄ
c go â jako swĂłj Ĺźywy obraz â do udziaĹu w Jego panowaniu nad Ĺwiatemâ (EV 42). PapieĹź podkreĹlaĹ, Ĺźe ,,narĂłd, ktĂłry zabija wĹasne dzieci, jest narodem bez przyszĹoĹciâ. âStÄ
d teĹź potrzebne jest ciÄ
gĹe podejmowanie szeroko zakrojonych dziaĹaĹ na rzecz prawa do Ĺźycia dla kaĹźdego dziecka i nieustanna modlitwa w intencji Ĺźycia nienarodzonychâ (tamĹźe). Katechizmprzypomina, Ĺźe âniezbywalne prawo do Ĺźycia kaĹźdej niewinnej istoty ludzkiej stanowi element konstytutywny spoĹeczeĹstwa cywilnego i jego prawodawstwaâ,bowiem âoweprawa czĹowieka nie zaleĹźÄ
ani od poszczegĂłlnych jednostek, ani od rodzicĂłw, ani nie sÄ
przywilejem pochodzÄ
cym od spoĹeczeĹstwa lub paĹstwa. TkwiÄ
one w naturze ludzkiej i sÄ
ĹciĹle zwiÄ
zane z osobÄ
na mocy aktu stwĂłrczego, od ktĂłrego osoba bierze swĂłj poczÄ
tekâ (KKK 2273).
4. ZapamiÄtajmy: Przez piÄ
te przykazanie BoĹźe zabronione jest âbezpoĹrednie przerywanie ciÄ
Ĺźy, zamierzone jako cel lub Ĺrodek, jak rĂłwnieĹź wspĂłĹdziaĹanie w przerywaniu ciÄ
Ĺźy; powoduje naĹoĹźenie kary ekskomuniki, poniewaĹź Ĺźycie ludzkie od chwili swego poczÄcia powinno byÄ szanowane i chronione w sposĂłb absolutny w caĹej swej integralnoĹciâ (KomKKK 470).
Ks. Dariusz Rojek
ĹšrĂłdĹo http://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1177
|