1. Dzienniki telewizyjne, gazety, serwisy internetowe codziennie przynoszÄ
na nowe informacje o tym, Ĺźe ktoĹ zostaĹ pobity, skrzywdzony, zamordowany. Filmy peĹne sÄ
scen przemocy czy zabĂłjstw. Z jednej strony â tyle mĂłwi siÄ o prawach czĹowieka, a z drugiej â tyle widzimy przykĹadĂłw Ĺamania podstawowego prawa czĹowieka: prawa do Ĺźycia. ChrzeĹcijanie wiedzÄ
, Ĺźe na straĹźy ludzkiego Ĺźycia stoi piÄ
te przykazanie BoĹźe, nakazujÄ
ce: ânie zabijajâ.
2. Czytamy w Biblii: ânie bÄdziesz zabijaĹâ (Wj 20, 13), ,,nie wydasz wyroku Ĺmierci na niewinnego i sprawiedliwegoâ (Wj 23, 7) oraz âjeĹli kto przeleje krew ludzkÄ
, przez ludzi ma byÄ przelana krew jego, bo czĹowiek zostaĹ stworzony na obraz Bogaâ (Rdz 9, 5-6). Zamierzone zabĂłjstwo niewinnego czĹowieka pozostaje w powaĹźnej sprzecznoĹci z godnoĹciÄ
osoby ludzkiej i ze ĹwiÄtoĹciÄ
StwĂłrcy. Prawo, ktĂłre tego zakazuje, jest prawem powszechnie obowiÄ
zujÄ
cym: obowiÄ
zuje wszystkich i kaĹźdego, zawsze i wszÄdzie. Jedynie BĂłg jest Panem Ĺźycia i Ĺmierci, gdyĹź to On wszystko i wszystkich powoĹaĹ do istnienia swojÄ
mocÄ
stwĂłrczÄ
. âW Jego rÄku â tchnienie Ĺźycia i dusza kaĹźdego czĹowiekaâ â czytamy w KsiÄdze Hioba (Hi 12,10). Ĺťycie czĹowieka jest darem Boga, kaĹźde Ĺźycie jest wiÄc ĹwiÄte.
3. Grzechem przeciwko piÄ
temu przekazaniu jest przede wszystkim zabĂłjstwo bezpoĹrednie i zamierzone oraz wspĂłĹdziaĹanie przy jego popeĹnieniu â ci ktĂłrzy siÄ go dopuszczajÄ
, popeĹniajÄ
â jak mĂłwi Katechizm â âgrzech, ktĂłry woĹa o pomstÄ do niebaâ (KKK 2268). Kongregacja Nauki Wiary w Instrukcji âDonum Vitaeâ przypomina, Ĺźe ânikt, w Ĺźadnej sytuacji, nie moĹźe roĹciÄ sobie prawa do bezpoĹredniego niszczenia niewinnej istoty ludzkiejâ. SzczegĂłlnie ciÄĹźkimi przestÄpstwami sÄ
dzieciobĂłjstwo, bratobĂłjstwo, zabĂłjstwo rodzicĂłw i zabĂłjstwo wspĂłĹmaĹĹźonka, gdyĹź oprĂłcz zniszczenia daru Ĺźycia naruszajÄ
takĹźe najsilniejsze wiÄzy naturalne. W niektĂłrych spoĹecznoĹciach znane byĹo zabijanie osĂłb upoĹledzonych, aby wyeliminowaÄ ze spoĹeczeĹstwa sĹabszych i chorych. ChrzeĹcijanie stanowczo odrzucajÄ
takie praktyki - Katechizm naucza, Ĺźe âwzglÄdy eugeniczne lub higiena spoĹeczna nie mogÄ
usprawiedliwiÄ Ĺźadnego zabĂłjstwa, choÄby byĹo nakazane przez wĹadze publiczneâ (KKK 2268).
âPiÄ
te przykazanie zakazuje takĹźe podejmowania jakichkolwiek dziaĹaĹ z intencjÄ
spowodowania poĹrednio Ĺmierci osobyâ (KKK 2269). Grzechem przeciw temu przykazaniu jest wiÄc rĂłwnieĹź naraĹźanie kogoĹ bez waĹźnego powodu na Ĺmiertelne ryzyko, a takĹźe odmĂłwienie pomocy osobie bÄdÄ
cej w niebezpieczeĹstwie. SkandalicznÄ
niesprawiedliwoĹciÄ
i powaĹźnÄ
winÄ
jest rĂłwnieĹź zgoda jakiejĹ spoĹecznoĹci ludzkiej na klÄski gĹodu bez prĂłb zaradzenia im. Katechizm naucza, Ĺźe âprzez lichwiarstwo i chÄÄ zarobku, powodujÄ
ce gĹĂłd i ĹmierÄ swoich wspĂłĹbraci, spekulanci poĹrednio popeĹniajÄ
zabĂłjstwo, za ktĂłre sÄ
odpowiedzialniâ (KKK 2269). W przypadku zabĂłjstwa niezamierzonego ten, ktĂłry siÄ go dopuĹciĹ, nie zaciÄ
ga odpowiedzialnoĹci moralnej â na przykĹad maszynista pociÄ
gu, pod ktĂłry rzuciĹ siÄ w ostatniej chwili samobĂłjca, nie jest winien jego Ĺmierci. Trzeba jednak pamiÄtaÄ, Ĺźe â jak przypomina Katechizm â ânie jest siÄ wolnym od powaĹźnej winy, jeĹli bez uzasadnionych powodĂłw dziaĹaĹo siÄ w sposĂłb, ktĂłry spowodowaĹ ĹmierÄ, nawet bez intencji jej zadaniaâ (KKK 2269), a zatem na przykĹad kierowca, ktĂłry po pijanemu albo przekraczajÄ
c dopuszczalnÄ
prÄdkoĹÄ spowodowaĹ wypadek, zaciÄ
ga powaĹźnÄ
winÄ.
4. ZapamiÄtajmy: Celowe i zamierzone zabĂłjstwo jest jednym z najciÄĹźszych grzechĂłw przeciwko piÄ
temu przykazaniu. Nikt i nic nie moĹźe usprawiedliwiÄ Ĺźadnego zabĂłjstwa. PiÄ
te przykazanie zakazuje takĹźe podejmowania jakichkolwiek dziaĹaĹ z intencjÄ
spowodowania poĹrednio Ĺmierci osoby.
Ks. SĹawomir WiĹniewski
ĹšrĂłdĹo http://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1178,l1.html
|