1. W komunikatach Konferencji Episkopatu Polski sĹyszymy niekiedy informacjÄ o zebraniach Komisji WspĂłlnej RzÄ
du i Episkopatu poĹwiÄconych aktualnym sprawom dotyczÄ
cym wzajemnych relacji KoĹcioĹa i paĹstwa. Obok takich kwestii, jak nauczanie religii w publicznych szkoĹach i przedszkolach czy ochrona dĂłbr kultury narodowej, podejmowane sÄ
rĂłwnieĹź wspĂłlne inicjatywy, m.in. z zakresu niesienia pomocy najuboĹźszym, troski o rodzinÄ czy zwalczania patologii spoĹecznych. W Komisji WspĂłlnej przedstawiciele RzÄ
du sÄ
reprezentantami paĹstwa, natomiast przedstawiciele Episkopatu reprezentujÄ
KoĹcióŠKatolicki.
2. ZarĂłwno paĹstwo, jak i KoĹcióŠsÄ
wspĂłlnotami, ktĂłre od wiekĂłw dziaĹajÄ
na caĹym Ĺwiecie. KaĹźde paĹstwo, jako wspĂłlnota polityczna, realizuje swoje zadania w porzÄ
dku doczesnym, KoĹcióŠzaĹ, bÄdÄ
cy wspĂłlnotÄ
religijnÄ
, urzeczywistnia swoje zadania w porzÄ
dku duchowym. PorzÄ
dek duchowy nie jest jednak przeciwstawny ani nadrzÄdny w stosunku do rzeczywistoĹci doczesnej, gdyĹź obydwa porzÄ
dki uzupeĹniajÄ
siÄ.
UznajÄ
c odrÄbnoĹÄ obydwu tych wspĂłlnot, SobĂłr WatykaĹski II przyjÄ
Ĺ zasadÄ, w myĹl ktĂłrej KoĹcióŠi paĹstwo âsÄ
w swoich dziedzinach niezaleĹźne i autonomiczneâ (KDK 76). PodkreĹliĹ jednoczeĹnie, Ĺźe KoĹcióŠjako wspĂłlnota religijna âw Ĺźaden sposĂłb nie utoĹźsamia siÄ ze wspĂłlnotÄ
politycznÄ
â, a takĹźe ânie wiÄ
Ĺźe siÄ z Ĺźadnym systemem politycznymâ (tamĹźe). Potwierdza to Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego, powtarzajÄ
c za Soborem, iĹź âKoĹcióŠ[âŚ] szanuje [âŚ] i popiera politycznÄ
wolnoĹÄ i odpowiedzialnoĹÄ obywateliâ (KKK 2245, por. KDK 76). UznajÄ
c autonomiÄ Ĺwiata, a tym samym i paĹstwa w porzÄ
dku doczesnym, SobĂłr naucza, Ĺźe wszystko, co skĹada siÄ na porzÄ
dek spraw doczesnych, stanowi nie tylko pomoc do osiÄ
gniÄcia przez czĹowieka celu ostatecznego, ale posiada teĹź wĹasnÄ
, wszczepionÄ
przez Boga wartoĹÄ (DA 7). StÄ
d teĹź KoĹcióŠâzachÄca wĹadze polityczne, by w swoich sÄ
dach i decyzjach opieraĹy siÄ na inspiracji pĹynÄ
cej z prawdy o Bogu i czĹowiekuâ (KKK 2244).
MajÄ
c na uwadze dobro czĹowieka, ktĂłre powinno byÄ podstawowym punktem odniesienia tak dla paĹstwa, jak i dla KoĹcioĹa, oprĂłcz zasady niezaleĹźnoĹci i autonomii tych wspĂłlnot, SobĂłr WatykaĹski II przyjÄ
Ĺ zasadÄ ich âzdrowego wspĂłĹdziaĹaniaâ w osiÄ
gniÄciu wspĂłlnego dobra osoby ludzkiej (KDK 76). âObydwie [âŚ] wspĂłlnoty choÄ z róşnego tytuĹu, sĹuĹźÄ
powoĹaniu jednostkowemu i spoĹecznemu tych samych ludziâ â czytamy w dokumencie soborowym (tamĹźe). JuĹź papieĹź Leon XIII (1878-1903) podkreĹlaĹ, Ĺźe wzajemnej wspĂłĹpracy miÄdzy wspĂłlnotÄ
religijnÄ
i wspĂłlnotÄ
politycznÄ
domaga siÄ dobro tych samych ludzi, ktĂłrzy jednoczeĹnie sÄ
wiernymi KoĹcioĹa i obywatelami paĹstwa.
3. Obydwie zasady soborowe: niezaleĹźnoĹci i autonomii oraz wzajemnego wspĂłĹdziaĹania paĹstwa i KoĹcioĹa, a takĹźe zasada wolnoĹci religijnej stanowiÄ
trwaĹe podstawy Ĺadu spoĹecznego w demokratycznych paĹstwach prawa. Nic teĹź dziwnego, Ĺźe znalazĹy one swĂłj wyraz zarĂłwno w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku (art. 25 ust. 3 i art. 53), jak i w Konkordacie z 1993 roku (art. 1).
Gdy chodzi o praktyczne stosowanie owych zasad, to naleĹźy wyjaĹniÄ, Ĺźe Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego (2246), powtarzajÄ
c za Soborem WatykaĹskim II stwierdza, Ĺźe KoĹcióŠzachowuje âprawdziwÄ
swobodÄâ nie tylko w gĹoszeniu wiary, nauki spoĹecznej i speĹnianiu wĹrĂłd ludzi swojego zadania, lecz âtakĹźe w wydawaniu oceny moralnej nawet w kwestiach dotyczÄ
cych spraw politycznych, kiedy domagajÄ
siÄ tego podstawowe prawa osoby lub zbawienie duszâ (KDK 76).
4. ZapamiÄtajmy: KoĹcióŠjako wspĂłlnota religijna, naleĹźÄ
ca do porzÄ
dku duchowego, oraz paĹstwo, jako wspĂłlnota polityczna, naleĹźÄ
ca do porzÄ
dku doczesnego, sÄ
â kaĹźda w swojej dziedzinie â niezaleĹźne i autonomiczne. Dobro wspĂłlne tych samych ludzi naleĹźÄ
cych z reguĹy do obu wspĂłlnot wymaga ich zdrowego wspĂłĹdziaĹania. OprĂłcz zasady niezaleĹźnoĹci i autonomii oraz zasady wspĂłĹdziaĹania, podstawÄ
harmonijnego ksztaĹtowania wzajemnych stosunkĂłw paĹstwo â KoĹcióŠjest zasada wolnoĹci religijnej.
Ks. Wojciech GĂłralski
|