1. NiektĂłrzy katolicy udziaĹ w niedzielnej Eucharystii traktujÄ
jedynie jako obowiÄ
zek i wypeĹnianie uciÄ
Ĺźliwego przykazania. SÄ
i tacy, ktĂłrym - chociaĹź uwaĹźajÄ
siÄ za ludzi wierzÄ
cych - trudno ofiarowaÄ nawet jednÄ
godzinÄ w ciÄ
gu tygodnia na spotkanie z Bogiem podczas Mszy ĹwiÄtej. TĹumaczÄ
siÄ brakiem czasu, przemÄczeniem, obowiÄ
zkami. Czy sÄ
to prawdziwe powody? Czy chrzeĹcijaĹskiej powinnoĹci ĹwiÄtowania dnia PaĹskiego rzeczywiĹcie nie da siÄ pogodziÄ z prawem kaĹźdego z nas do bycia z najbliĹźszymi, odpoczynku i rozrywki?
2. ĹwiÄtowanie niedzieli to przede wszystkim spotkanie z Tym, ktĂłremu dzieĹ ten jest poĹwiÄcony. Zwyczaj gromadzenia siÄ chrzeĹcijan na niedzielnej Mszy ĹwiÄtej siÄga dnia zmartwychwstania Chrystusa. W kaĹźdÄ
niedzielÄ, pierwszy dzieĹ tygodnia, w ktĂłrym Pan powstaĹ z martwych i zesĹaĹ Ducha ĹwiÄtego, juĹź od czasĂłw apostolskich wyznawcy Jezusa zbierajÄ
siÄ na wspĂłlnym sĹuchaniu sĹowa BoĹźego i Ĺamaniu Eucharystycznego Chleba. Niedzielna Eucharystia jest bowiem najodpowiedniejszym sposobem upamiÄtniania owych wydarzeĹ zbawczych, ktĂłre dokonaĹy siÄ wĹaĹnie w niedzielÄ. ChrzeĹcijanie pierwszych wiekĂłw doskonale rozumieli, Ĺźe nie ma niedzieli bez wspĂłlnej Eucharystii, choÄ udziaĹ w niej niejednokrotnie groziĹ ĹmierciÄ
(por. KKK 2178).
3. Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego przypomina, Ĺźe w niedzielÄ (jak i w inne uroczystoĹci nakazane) wierni sÄ
zobowiÄ
zani uczestniczyÄ we Mszy ĹwiÄtej i powstrzymywaÄ siÄ od prac, ktĂłre mogĹyby przeszkadzaÄ ĹwiÄciÄ te dni (por. KKK 2042). Nakazowi uczestniczenia we Mszy ĹwiÄtej czyni zadoĹÄ ten, kto bierze w niej udziaĹ - gdziekolwiek jest odprawiana w obrzÄ
dku katolickim - bÄ
dĹş w sam dzieĹ ĹwiÄ
teczny, bÄ
dĹş teĹź wieczorem dnia poprzedniego (oczywiĹcie, jeĹźeli wieczorna Eucharystia ma charakter Mszy niedzielnej lub ĹwiÄ
tecznej; por. KKK 2180). Kto dobrowolnie zaniedbuje tÄ powinnoĹÄ, popeĹnia grzech ciÄĹźki. Do powodĂłw usprawiedliwiajÄ
cych nieobecnoĹÄ na niedzielnej Eucharystii Katechizm zalicza, miÄdzy innymi, chorobÄ i opiekÄ nad niemowlÄtami (por. KKK 2181). Uczestnictwo w niedzielÄ we wspĂłlnym zgromadzeniu jest Ĺwiadectwem przynaleĹźnoĹci do Chrystusa i Jego KoĹcioĹa oraz wiernoĹci Chrystusowi i KoĹcioĹowi (por. KKK 2182). Katechizm naucza, Ĺźe w niedzielÄ i w inne dni ĹwiÄ
teczne nakazane wierni powinni powstrzymaÄ siÄ od zajÄÄ, ktĂłre przeszkadzajÄ
oddawaniu czci naleĹźnej Bogu, przeĹźywaniu radoĹci dnia PaĹskiego oraz odpoczynkowi duchowemu i fizycznemu. NiewypeĹnienie tego nakazu mogÄ
usprawiedliwiÄ obowiÄ
zki rodzinne lub waĹźne zadania spoĹeczne, w tym konieczna praca na rzecz innych (por. KKK 2185). Zapewnienie obywatelom czasu przeznaczonego na odpoczynek i oddawanie czci Bogu to rĂłwnieĹź obowiÄ
zek wĹadz publicznych. Ten sam wymĂłg wobec pracownikĂłw ciÄ
Ĺźy na pracodawcach (por. KKK 2187). W dniu PaĹskim winniĹmy korzystaÄ z czasu wolnego, aby go poĹwiÄciÄ Ĺźyciu rodzinnemu, kulturalnemu, spoĹecznemu i religijnemu (por. KKK 2184). âW poszanowaniu wolnoĹci religijnej i dobra wspĂłlnego wszystkich chrzeĹcijanie powinni domagaÄ siÄ uznania niedziel i ĹwiÄ
t koĹcielnych za ustawowe dni ĹwiÄ
teczne. Powinni wszystkim dawaÄ widoczny przykĹad modlitwy, szacunku i radoĹci oraz broniÄ swoich tradycji jako cennego wkĹadu w Ĺźycie duchowe spoĹecznoĹci ludzkiejâ (KKK 2188).
4. ZapamiÄtajmy: âNiedzielna celebracja dnia PaĹskiego i Eucharystii stanowiÄ
centrum Ĺźycia KoĹcioĹaâ (KKK 2177). âChrzeĹcijanie ĹwiÄtujÄ
niedzielÄ i inne ĹwiÄta nakazane, uczestniczÄ
c w Eucharystii Pana i powstrzymujÄ
c siÄ od wykonywania prac lub zajÄÄ, ktĂłre przeszkadzajÄ
oddawaniu czci naleĹźnej Bogu, przeĹźywaniu radoĹci wĹaĹciwej dniowi PaĹskiemu i naleĹźytemu odpoczynkowi duchowemu i fizycznemu. SÄ
dozwolone czynnoĹci zwiÄ
zane z wypeĹnieniem obowiÄ
zkĂłw rodzinnych lub inne usĹugi o duĹźej uĹźytecznoĹci spoĹecznej, pod warunkiem, Ĺźe nie doprowadzÄ
one do nawykĂłw szkodliwych dla ĹwiÄtowania niedzieli, Ĺźycia rodzinnego i zdrowiaâ (KomKKK 453).
Ks. Daniel BrzeziĹski
|