Jesteś tutaj:


Start Katechizm na niedzielę Z jakich racji dla chrześcijan szabat został zastąpiony niedzielą?

Z jakich racji dla chrześcijan szabat został zastąpiony niedzielą? Drukuj Email

 1. Organizacja tygodnia nauki w szkołach, organizacja czasu pracy wielu urzędĂłw i zakładĂłw, przekaz mediĂłw i częste tzw. „długie weekendy” kształtują w nas dzisiaj rozumienie niedzieli jedynie jako jednego z dwĂłch lub kilku dni odpoczynku po tygodniu pracy. W świadomości współczesnego chrześcijanina zaciera się często waga i wyjątkowość „dnia Pańskiego” – niedzieli, jej pierwotnego sensu oraz historycznych i teologicznych uwarunkowań, określających od początku toĹźsamość uczniĂłw Jezusa.

2. Dla wielu z nas z powodu wolnej od pracy soboty i popularnej idei turystyczno-wypoczynkowego spędzania weekendu obce jest juĹź pytanie, dlaczego dla chrześcijan niedziela jest waĹźniejsza od soboty – Ĺźydowskiego dnia szabatu. Dlaczego chrześcijanie, choć nie świętują juĹź szabatu (soboty) – czyli biblijnego „ostatniego dnia tygodnia”, a wyróşniają i Ĺ›więtują niedzielę, czyli „pierwszy dzień tygodnia”, nie łamią jednak nakazu Boga z trzeciego przykazania Dekalogu?
 
3. Odpowiedź na to pytanie, szczególnie frapujące dla pierwszych pokoleń uczniów Jezusa, dotyka najważniejszej prawdy chrześcijańskiej wiary – wydarzenia Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
Mistrz z Nazaretu przygotowywał tę rewolucyjną zmianę mentalności u swych uczniĂłw poprzez swoją relację do szabatu, swoje działania i uzdrowienia w szabat, oraz stwierdzenie, Ĺźe jako BĂłg jest „Panem szabatu” (por. Mk 2, 27-28). Wydarzenie, ktĂłre stało się ukoronowaniem Jego misji i obecności na ziemi – Jego Zmartwychwstanie, ktĂłre odkryto w â€žpierwszy dzień po szabacie” (por. Mt 28, 1; Mk 16, 2; Łk 24,1; J 20, 1) oraz ukazywanie się uczniom „ósmego dnia” po szabacie (J 20, 26), stało się na tyle waĹźnym i przełomowym, Ĺźe od początku chrześcijanie odczytywali i pielęgnowali cotygodniowe czczenie tego „radosnego dnia” jako wyznacznik ich toĹźsamości, ich więzi ze Zmartwychwstałym, ktĂłry zmienił losy świata dając mu nową nadzieję. Ten „pierwszy” lub „ósmy” dzień po szabacie przypomina chrześcijanom pierwszy dzień stwarzania świata. Świat stopniowo zaczął oddalać się od swego StwĂłrcy przez grzech i dążyć przez to ku śmierci. Faktem Zmartwychwstania, zwycięstwa nad śmiercią w tym „pierwszym dniu” Jezus zapoczątkowuje „nowe stworzenie”, wyzwolone ze śmierci i przemienione (por. KKK 2174).
Przejście Chrystusa ze śmierci do Ĺźycia, czyli Jego Pascha, Ĺźywa pamięć o niej w kaĹźdym tygodniu, oraz świętowanie jej właśnie w â€žpierwszy dzień tygodnia”, czyli niedzielę, wypełnia duchową prawdę szabatu Ĺźydowskiego, bowiem zapowiada przejście ludzi wraz ze zmartwychwstałym Chrystusem do „wiecznego odpoczynku” w Bogu.
Nowy „dzień Pański”, ktĂłry zastąpił dla chrześcijan szabat, przejmuje moralne zobowiązania Starego Przymierza wpisane w serce człowieka; zobowiązania, aby zewnętrznie oddawać cześć Bogu – StwĂłrcy świata i Odkupicielowi Jego ludu, ktĂłry w Jezusie Zmartwychwstałym wszystko odnowił (por. KKK 2175 i 2176).
Czy niedziela jest dla mnie najwaĹźniejszym dniem tygodnia, umacniającym moją chrześcijańską toĹźsamość, moją wiarę i ostateczną nadzieję? Czy staram się umacniać moją więź ze zmartwychwstałym Panem, spotykając Go i uwielbiając w Jego Dniu?
 
4. Zapamiętajmy: Dla chrześcijan szabat został zastąpiony niedzielą, „poniewaĹź niedziela jest dniem Zmartwychwstania Chrystusa. Jako ÂŤpierwszy dzień tygodniaÂť (Mk 16,2) przypomina o pierwszym stworzeniu; jako ÂŤdzień ĂłsmyÂť, ktĂłry następuje po szabacie, oznacza nowe stworzenie zapoczątkowane Zmartwychwstaniem Chrystusa. Dzień ten stał się w ten sposĂłb pierwszym ze wszystkich dni, pierwszym ze wszystkich świąt: dniem Pańskim; przez Paschę Chrystusa niedziela wypełnia duchową prawdę szabatu Ĺźydowskiego i zapowiada wieczny odpoczynek człowieka w Bogu” (KomKKK 452).
 
Ks. Piotr Grzywaczewski