1. Organizacja tygodnia nauki w szkoĹach, organizacja czasu pracy wielu urzÄdĂłw i zakĹadĂłw, przekaz mediĂłw i czÄste tzw. âdĹugie weekendyâ ksztaĹtujÄ
w nas dzisiaj rozumienie niedzieli jedynie jako jednego z dwĂłch lub kilku dni odpoczynku po tygodniu pracy. W ĹwiadomoĹci wspĂłĹczesnego chrzeĹcijanina zaciera siÄ czÄsto waga i wyjÄ
tkowoĹÄ âdnia PaĹskiegoâ â niedzieli, jej pierwotnego sensu oraz historycznych i teologicznych uwarunkowaĹ, okreĹlajÄ
cych od poczÄ
tku toĹźsamoĹÄ uczniĂłw Jezusa.
2. Dla wielu z nas z powodu wolnej od pracy soboty i popularnej idei turystyczno-wypoczynkowego spÄdzania weekendu obce jest juĹź pytanie, dlaczego dla chrzeĹcijan niedziela jest waĹźniejsza od soboty â Ĺźydowskiego dnia szabatu. Dlaczego chrzeĹcijanie, choÄ nie ĹwiÄtujÄ
juĹź szabatu (soboty) â czyli biblijnego âostatniego dnia tygodniaâ, a wyróşniajÄ
i ĹwiÄtujÄ
niedzielÄ, czyli âpierwszy dzieĹ tygodniaâ, nie ĹamiÄ
jednak nakazu Boga z trzeciego przykazania Dekalogu?
3. OdpowiedĹş na to pytanie, szczegĂłlnie frapujÄ
ce dla pierwszych pokoleĹ uczniĂłw Jezusa, dotyka najwaĹźniejszej prawdy chrzeĹcijaĹskiej wiary â wydarzenia Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Mistrz z Nazaretu przygotowywaĹ tÄ rewolucyjnÄ
zmianÄ mentalnoĹci u swych uczniĂłw poprzez swojÄ
relacjÄ do szabatu, swoje dziaĹania i uzdrowienia w szabat, oraz stwierdzenie, Ĺźe jako BĂłg jest âPanem szabatuâ (por. Mk 2, 27-28). Wydarzenie, ktĂłre staĹo siÄ ukoronowaniem Jego misji i obecnoĹci na ziemi â Jego Zmartwychwstanie, ktĂłre odkryto w âpierwszy dzieĹ po szabacieâ (por. Mt 28, 1; Mk 16, 2; Ĺk 24,1; J 20, 1) oraz ukazywanie siÄ uczniom âĂłsmego dniaâ po szabacie (J 20, 26), staĹo siÄ na tyle waĹźnym i przeĹomowym, Ĺźe od poczÄ
tku chrzeĹcijanie odczytywali i pielÄgnowali cotygodniowe czczenie tego âradosnego dniaâ jako wyznacznik ich toĹźsamoĹci, ich wiÄzi ze ZmartwychwstaĹym, ktĂłry zmieniĹ losy Ĺwiata dajÄ
c mu nowÄ
nadziejÄ. Ten âpierwszyâ lub âĂłsmyâ dzieĹ po szabacie przypomina chrzeĹcijanom pierwszy dzieĹ stwarzania Ĺwiata. Ĺwiat stopniowo zaczÄ
Ĺ oddalaÄ siÄ od swego StwĂłrcy przez grzech i dÄ
ĹźyÄ przez to ku Ĺmierci. Faktem Zmartwychwstania, zwyciÄstwa nad ĹmierciÄ
w tym âpierwszym dniuâ Jezus zapoczÄ
tkowuje ânowe stworzenieâ, wyzwolone ze Ĺmierci i przemienione (por. KKK 2174). PrzejĹcie Chrystusa ze Ĺmierci do Ĺźycia, czyli Jego Pascha, Ĺźywa pamiÄÄ o niej w kaĹźdym tygodniu, oraz ĹwiÄtowanie jej wĹaĹnie w âpierwszy dzieĹ tygodniaâ, czyli niedzielÄ, wypeĹnia duchowÄ
prawdÄ szabatu Ĺźydowskiego, bowiem zapowiada przejĹcie ludzi wraz ze zmartwychwstaĹym Chrystusem do âwiecznego odpoczynkuâ w Bogu. Nowy âdzieĹ PaĹskiâ, ktĂłry zastÄ
piĹ dla chrzeĹcijan szabat, przejmuje moralne zobowiÄ
zania Starego Przymierza wpisane w serce czĹowieka; zobowiÄ
zania, aby zewnÄtrznie oddawaÄ czeĹÄ Bogu â StwĂłrcy Ĺwiata i Odkupicielowi Jego ludu, ktĂłry w Jezusie ZmartwychwstaĹym wszystko odnowiĹ (por. KKK 2175 i 2176). Czy niedziela jest dla mnie najwaĹźniejszym dniem tygodnia, umacniajÄ
cym mojÄ
chrzeĹcijaĹskÄ
toĹźsamoĹÄ, mojÄ
wiarÄ i ostatecznÄ
nadziejÄ? Czy staram siÄ umacniaÄ mojÄ
wiÄĹş ze zmartwychwstaĹym Panem, spotykajÄ
c Go i uwielbiajÄ
c w Jego Dniu?
4. ZapamiÄtajmy: Dla chrzeĹcijan szabat zostaĹ zastÄ
piony niedzielÄ
, âponiewaĹź niedziela jest dniem Zmartwychwstania Chrystusa. Jako ÂŤpierwszy dzieĹ tygodniaÂť (Mk 16,2) przypomina o pierwszym stworzeniu; jako ÂŤdzieĹ ĂłsmyÂť, ktĂłry nastÄpuje po szabacie, oznacza nowe stworzenie zapoczÄ
tkowane Zmartwychwstaniem Chrystusa. DzieĹ ten staĹ siÄ w ten sposĂłb pierwszym ze wszystkich dni, pierwszym ze wszystkich ĹwiÄ
t: dniem PaĹskim; przez PaschÄ Chrystusa niedziela wypeĹnia duchowÄ
prawdÄ szabatu Ĺźydowskiego i zapowiada wieczny odpoczynek czĹowieka w Boguâ (KomKKK 452).
Ks. Piotr Grzywaczewski
|