1. OglÄ
dajÄ
c filmy relacjonujÄ
ce na przykĹad procesy sÄ
dowe, czÄsto spotykamy siÄ ze scenÄ
, w ktĂłrej Ĺwiadek przyrzeka mĂłwiÄ âprawdÄ i tylko prawdÄâ. Aby podkreĹliÄ wagÄ tej przysiÄgi, zeznajÄ
ca osoba kĹadzie dĹoĹ na Biblii, za ktĂłrÄ
stoi autorytet samego Boga.
2. Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego naucza, Ĺźe osoba, ktĂłra skĹada przysiÄgÄ wzywajÄ
c Boga na Ĺwiadka, odwoĹuje siÄ do âprawdomĂłwnoĹci BoĹźej jako do rÄkojmi swojej wĹasnej prawdomĂłwnoĹciâ (KKK 2150). Zgodnie z Katechizmem âBĂłg - jako StwĂłrca i Pan â jest normÄ
wszelkiej prawdy. SĹowo ludzkie jest albo w zgodzie albo w sprzecznoĹci z Bogiem, ktĂłry jest samÄ
PrawdÄ
. PrzysiÄga, jeĹźeli jest wiarygodna i prawomocna, ukazuje odniesienie sĹowa ludzkiego do prawdy BoĹźejâ (KKK 2151). NaukÄ Jezusa o przysiÄdze zawiera ewangeliczne Kazanie na GĂłrze. Zbawiciel, zaleca w nim wielkÄ
powĹciÄ
gliwoĹÄ w skĹadaniu uroczystych przyrzeczeĹ. WedĹug Katechizmu Jezus uczy, Ĺźe âkaĹźda przysiÄga zawiera odniesienie do Boga i Ĺźe obecnoĹÄ Boga oraz Jego prawdy powinna byÄ czczona w kaĹźdym sĹowie. PowĹciÄ
gliwoĹÄ w powoĹywaniu siÄ na Boga w mowie jest znakiem szacunku dla Jego obecnoĹci, zaĹwiadczanej lub podwaĹźanej kaĹźdym naszym stwierdzeniemâ (KKK 2153). Wprawdzie sĹowa Zbawiciela mogÄ
byÄ rozumiane jako zakaz skĹadania jakichkolwiek przysiÄ
g, to jednak - zgodnie z interpretacjÄ
Ĺw. PawĹa â KoĹcióŠprzyjmuje, Ĺźe nie sprzeciwiajÄ
siÄ one przysiÄdze w ogĂłle, lecz zakazujÄ
jej naduĹźywania. âPrzysiÄga (...) moĹźe byÄ skĹadana tylko zgodnie z prawdÄ
, rozwagÄ
i sprawiedliwoĹciÄ
â (KKK 2154) i jedynie z waĹźnego powodu. PrzysiÄgi moĹźna odmĂłwiÄ, jeĹli domaga siÄ jej nielegalna wĹadza Ĺwiecka, a takĹźe wĂłwczas, gdy ĹźÄ
da siÄ jej w celu przeciwnym godnoĹci drugiego czĹowieka lub jednoĹci KoĹcioĹa (por. KKK 2155).
3. ZdarzajÄ
siÄ teĹź niestety sytuacje, kiedy to imiÄ BoĹźe wzywane jest w celu poĹwiadczenie nieprawdy. Czyn taki zwie siÄ krzywoprzysiÄstwem. KrzywoprzysiÄstwo jest zakazane przez drugie przykazanie BoĹźe, poniewaĹź osoba popeĹniajÄ
ca ten czyn wzywa Boga, by byĹ Ĺwiadkiem kĹamstwa, naruszajÄ
c w ten sposĂłb czeĹÄ naleĹźnÄ
BoĹźemu imieniu (por. KKK 2151). Drugie przykazanie BoĹźe zakazuje rĂłwnieĹź wiaroĹomstwa, czyli niedotrzymania obietnicy zĹoĹźonej pod przysiÄgÄ
. Katechizm nazywa wiaroĹomcÄ
osobÄ, ktĂłra skĹadajÄ
c pod przysiÄgÄ
obietnicÄ, juĹź w punkcie nie ma zamiaru jej dotrzymaÄ lub zĹoĹźywszy jÄ
, nie dotrzymuje danego sĹowa (por. KKK 2152). Z wiaroĹomstwem mamy wiÄc do czynienia na przykĹad w sytuacji zdrady maĹĹźeĹskiej, zĹamania przyrzeczeĹ kapĹaĹskich lub ĹlubĂłw zakonnych. âWiaroĹomstwo â zgodnie z Katechizmem - jest powaĹźnym brakiem szacunku wzglÄdem Pana kaĹźdego sĹowaâ (KKK 2152). Zadajmy sobie pytanie: czy nigdy lekkomyĹlnie nie wzywam imienia Boga skĹadajÄ
c jakÄ
Ĺ przysiÄgÄ lub obietnicÄ? Czy wywiÄ
zujÄ siÄ ze zĹoĹźonych przyrzeczeĹ? Czy dotrzymujÄ sĹowa danego Bogu i ludziom?
4. ZapamiÄtajmy: Drugie przykazanie BoĹźe stojÄ
ce na straĹźy ĹwiÄtoĹci imienia Boga zakazuje krzywoprzysiÄstwa, czyli wzywania Boga na Ĺwiadka kĹamstwa, a takĹźe wiaroĹomstwa, czyli niedotrzymania obietnicy zĹoĹźonej pod przysiÄgÄ
. Oba te czyny powaĹźnie naruszajÄ
czeĹÄ naleĹźnÄ
imieniu BoĹźemu.
ks. Adam Ĺach
|