1. Podczas chrztu ĹwiÄtego otrzymaliĹmy imiÄ, ktĂłre towarzyszy nam przez caĹe Ĺźycie. To imiÄ, ktĂłre nosimy, jest dla nas czymĹ bardzo waĹźnym. Wypowiadamy je z szacunkiem. Nie lubimy, gdy ktoĹ inny wypowiada je w sposĂłb lekcewaĹźÄ
cy. WĂłwczas traktujemy to jako umniejszenie naszej osoby. âKaĹźdego dnia zniewaĹźajÄ
mnie moi wrogowie, sroĹźÄ
c siÄ na mnie przeklinajÄ
moim imieniemâ â skarĹźy siÄ Bogu Psalmista (Ps 102,9).
2. SzczegĂłlnym szacunkiem winno byÄ otoczone imiÄ Boga. Przypomina nam o tym drugie przykazanie Dekalogu, ktĂłre brzmi âNie bÄdziesz braĹ imienia Pana Boga twego nadaremnoâ. WykĹadniÄ tego przykazania znajdujemy w Katechizmie KoĹcioĹa Katolickiego, ktĂłry poucza nas, Ĺźe âdrugie przykazanie zabrania naduĹźywania imienia BoĹźego, to znaczy wszelkiego nieodpowiedniego uĹźywania imienia Boga, Jezusa Chrystusa, NajĹwiÄtszej Maryi Panny i wszystkich ĹwiÄtychâ (KKK 2146). Katechizm wylicza wykroczenia przeciwko drugiemu przykazaniu Dekalogu, wĹrĂłd ktĂłrych wymienia: faĹszywe przyrzeczenia skĹadane w imiÄ BoĹźe, bluĹşnierstwa, przekleĹstwa, wiaroĹomstwo, krzywoprzysiÄstwo.
3. Katechizm przestrzega, Ĺźe niewiernoĹÄ przyrzeczeniom dawanym innym w imiÄ BoĹźe jest naduĹźyciem Jego imienia i w pewnym sensie czynieniem Boga kĹamcÄ
, poniewaĹź âprzyrzeczenia dawane innym w imiÄ BoĹźe angaĹźujÄ
czeĹÄ, wiernoĹÄ, prawdomĂłwnoĹÄ i autorytet Bogaâ (KKK 2147). SkĹadane przyrzeczenia powinny wiÄc byÄ zawsze dotrzymywane w duchu sprawiedliwoĹci. Wykroczeniem, ktĂłre sprzeciwia siÄ bezpoĹrednio drugiemu przykazaniu Dekalogu jest bluĹşnierstwo, polegajÄ
ce na wypowiadaniu przeciw Bogu âsĹĂłw nienawiĹci, wyrzutĂłw, wyzwaĹ, na mĂłwieniu Ĺşle o Bogu, na braku szacunku wzglÄdem Niego w wyraĹźeniach, na naduĹźywaniu imienia BoĹźego (âŚ). BluĹşnierstwo sprzeciwia siÄ szacunkowi naleĹźnemu Bogu i Jego ĹwiÄtemu imieniu. Ze swej natury jest grzechem ciÄĹźkimâ (KKK 2148). PrzykĹadem takiej postawy jest Konrad z Mickiewiczowskich âDziadĂłwâ, ktĂłry w âWielkiej improwizacjiâ zatrzymuje siÄ o krok od bluĹşnierstwa, polegajÄ
cego na nazwaniu Boga nie wspaniaĹym KrĂłlem czy Ojcem, ale okrutnym wĹadcÄ
â carem. Katechizm naucza, Ĺźe zakaz bluĹşnierstwa rozciÄ
ga siÄ takĹźe na sĹowa przeciw KoĹcioĹowi Chrystusa, przeciw ĹwiÄtym PaĹskim lub rzeczom ĹwiÄtym. BluĹşniercze jest rĂłwnieĹź czynienie zĹa w imiÄ BoĹźe, zwĹaszcza ânaduĹźywanie imienia BoĹźego w celu zatajenia zbrodniczych praktyk, zniewalania narodĂłw, torturowania lub wydawania na ĹmierÄâ. PrzykĹadem takiej bluĹşnierczej praktyki byĹo choÄby hasĹo âGott mit unsâ (âBĂłg z namiâ), z ktĂłrym szĹy do boju wojska Hitlera. Takie dziaĹanie zwraca siÄ przeciw Bogu takĹźe z tego powodu, Ĺźe ânaduĹźywanie imienia BoĹźego w celu popeĹnienia zbrodni powoduje odrzucenie religiiâ (KKK 2148). Brakiem szacunku wobec Boga sÄ
przekleĹstwa, przy ktĂłrych uĹźywa siÄ imienia Boga, choÄ bez intencji bluĹşnierstwa. Takie postÄpowanie jest rĂłwnieĹź okazywaniem braku szacunku wobec Boga. Katechizm naucza, Ĺźe drugie przykazanie zabrania teĹź magicznego uĹźywania imienia BoĹźego (por. KKK 2149); takie uĹźywanie go wskazuje na brak szacunku wobec Boga i prĂłbÄ podporzÄ
dkowania sobie Jego mocy. WierzÄ
cy sÄ
zobowiÄ
zani do Ĺwiadczenia o imieniu PaĹskim. ĹwiÄty Jakub ApostoĹ piÄtnuje tych, ktĂłrzy przez niegodne postÄpowanie âbluĹşniÄ
zaszczytnemu Imieniu Jezusaâ (Jk 2, 7), zaĹ ĹwiÄty Augustyn poucza: âTam jest wielkie imiÄ Jego, gdzie nazywajÄ
Go zgodnie z wielkoĹciÄ
Jego majestatu... Tam jest ĹwiÄte imiÄ BoĹźe... gdzie wzywajÄ
Go ze czciÄ
i bojaĹşniÄ
, by Go nie obraziÄâ.
Czy zawsze odnoszÄ siÄ z naleĹźnym szacunkiem dla BoĹźego imienia? Czy nie naduĹźywam go i czy nie wzywam go nadaremno?
4. ZapamiÄtajmy: âĹwiÄte imiÄ BoĹźe otaczamy szacunkiem, gdy uĹźywamy go po to, by je bĹogosĹawiÄ, wychwalaÄ, uwielbiaÄ. Zakazane jest wiÄc jego naduĹźywanie w celu popeĹnienia zbrodni i wszelkie nieodpowiednie uĹźywanie imienia BoĹźego, jak bluĹşnierstwo, ktĂłre ze swej natury jest grzechem ciÄĹźkim, przekleĹstwa i niewiernoĹci wobec przyrzeczeĹ dawanych w imiÄ Bogaâ (KomKKK 447).
s. Ernesta ZieliĹska
|