1. Post jest jednym z trzech filarów stanowiÄ
cych w chrzeĹcijaĹstwie podstawÄ Ĺźycia duchowego. Co skĹania czĹowieka do zachowywania postu? CzĹowiek, który poĹci, chce powiedzieÄ Bogu, Ĺźe caĹkowicie zdaje siÄ na Niego, Ĺźe poddaje siÄ Jego woli. Postawa czĹowieka poszczÄ
cego jest postawÄ
pokory i ufnoĹci. ChrzeĹcijanin pragnie poprzez post pokutowaÄ i zadoĹÄuczyniÄ za swoje grzechy oraz zjednoczyÄ siÄ z cierpiÄ
cym Zbawicielem.
2. Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego (KKK 2043) czyni rozróĹźnienie pomiÄdzy postem i wstrzemiÄĹşliwoĹciÄ
od pokarmów miÄsnych.
Post jest czynnoĹciÄ
osoby wierzÄ
cej, która rezygnuje ze spoĹźywania pokarmów miÄsnych. Przyjmuje siÄ, Ĺźe w dni postne moĹźna spoĹźyÄ jeden posiĹek do syta i dwa w niewielkiej iloĹci. Post obowiÄ
zuje katolików w ĹrodÄ popielcowÄ
i Wielki PiÄ
tek. WstrzemiÄĹşliwoĹÄ zaĹ oznacza powstrzymywanie siÄ od okreĹlonych czynnoĹci: spoĹźywania pokarmów miÄsnych oraz udziaĹu w zabawach. WstrzemiÄĹşliwoĹÄ oprócz wymienionych dni postnych obowiÄ
zuje równieĹź we wszystkie piÄ
tki caĹego roku.
3. Kodeks Prawa Kanonicznego precyzuje zakres 4 przykazania koĹcielnego (KPK kan. 1252). Do wstrzemiÄĹşliwoĹci sÄ
zobowiÄ
zane osoby, które ukoĹczyĹy czternasty rok Ĺźycia, do postu sÄ
zobowiÄ
zane wszystkie osoby peĹnoletnie, do szeĹÄdziesiÄ
tego roku Ĺźycia. Duszpasterze oraz rodzice winni zatroszczyÄ siÄ o to, aĹźeby równieĹź ci, którzy z racji mĹodszego wieku nie zwiÄ
zani sÄ
jeszcze prawem postu i wstrzemiÄĹşliwoĹci, byli takĹźe wprowadzeni w autentyczny duch pokuty.
Spotykamy siÄ z organizowaniem w piÄ
tki dyskotek, studniówek a takĹźe przyjÄÄ weselnych. NaleĹźy przypomnieÄ, Ĺźe powstrzymywanie siÄ od zabaw obowiÄ
zuje we wszystkie piÄ
tki caĹego roku i nie moĹźna piÄ
tkowej wstrzemiÄĹşliwoĹci zawÄĹźaÄ do okresu wielkiego postu. Istnieje jednak moĹźliwoĹÄ uzyskania dyspensy, o udzielenie której naleĹźy zwróciÄ siÄ do ordynariusza diecezji, lub wĹaĹciwego ksiÄdza proboszcza. Dyspensa okreĹla wówczas inne praktyki duchowe. JeĹźeli katolik korzysta z dyspensy, to zobowiÄ
zany jest do odmówienia modlitwy w intencji Ojca ĹwiÄtego i umartwienia, które byĹoby wyrazem uszanowania postnego charakteru dnia, z którego zostaĹ zwolniony. MoĹźe teĹź jako zadoĹÄuczynienie ofiarowaÄ w tej intencji uczynki miĹosierdzia.
Szczególne znaczenie dla ludzi wierzÄ
cych posiada okres Wielkiego Postu, ale takĹźe kaĹźdy piÄ
tek. Ten dzieĹ tygodnia ma byÄ bowiem okazjÄ
do pogĹÄbienia ĹwiadomoĹci, Ĺźe jesteĹmy stworzeni i zbawieni przez Boga, ale ma byÄ szczególnie czasem uĹwiadomienia sobie ofiary zĹoĹźonej za nas w tym dniu przez Chrystusa. Refleksja ukierunkowana na mÄkÄ i ĹmierÄ Jezusa ma nam z jednej strony uĹwiadomiÄ, jak wielkim zĹem i nieszczÄĹciem dla czĹowieka jest grzech, skoro potrzeba byĹo tak wielkiej ofiary, aby go zgĹadziÄ, z drugiej zaĹ ma nam pokazaÄ jak ogromna byĹa miĹoĹÄ Boga do nas, Ĺźe „Syna swego Jednorodzonego daĹ, aby kaĹźdy, kto w Niego wierzy, nie zginÄ
Ĺ, ale miaĹ Ĺźycie wieczne" (J 3,16).
Czy rozumiemy post jako przylgniÄcie do Chrystusa? Czy otwiera on nas na jakieĹ dobro? Czy rozumiemy w ogóle jego sens? Czy chÄtnie podejmujemy praktykÄ postu?
4. ZapamiÄtajmy: Dniami postnymi w KoĹciele sÄ
: Ĺroda popielcowa i Wielki PiÄ
tek. We wszystkie piÄ
tki caĹego roku obowiÄ
zuje nas wstrzemiÄĹşliwoĹÄ od pokarmów miÄsnych, oraz powstrzymanie siÄ od udziaĹu w zabawach. Post obowiÄ
zuje wszystkie osoby peĹnoletnie. Praktykowanie postu jest wynagrodzeniem i wdziÄcznoĹciÄ
Chrystusowi za Jego mÄkÄ.
Ks. Tadeusz Milczarski
ĹšródĹo http://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1220,l1.html
|