1. DoĹwiadczenie Ĺźyciowe uzmysĹawia nam, iĹź takie nieszczÄĹcia doczesne, jak wĹasna choroba lub choroba osoby kochanej, klÄski ĹźywioĹowe, katastrofy, dotkliwe straty materialne, wydajÄ
siÄ byÄ dla nas czymĹ najgorszym, co moĹźe nas spotkaÄ. Grzech jest jednak zĹem nieporównywalnie wiÄkszym od zĹa fizycznego (KKK 311).
2. Czym wobec tego jest grzech? Jest odrzuceniem wiernej miĹoĹci Boga do czĹowieka i przeciwstawieniem siÄ Jego woli (KKK 386), jest on „nieposĹuszeĹstwem, buntem przeciw Bogu spowodowanym chÄciÄ
stania siÄ ‹‹jak Bóg››” (KKK 1850), jest „naduĹźyciem wolnoĹci, której Bóg udzieliĹ osobom stworzonym, by mogĹy Go miĹowaÄ oraz miĹowaÄ siÄ wzajemnie” (KKK 387). Grzech jest wiÄc „miĹoĹciÄ
siebie, posuniÄtÄ
aĹź do pogardy Boga” (KKK 1850).
3. W KoĹciele katolickim dzielimy grzechy na Ĺmiertelne czyli ciÄĹźkie – to znaczy takie, które powodujÄ
ĹmierÄ duchowÄ
, gdyĹź sÄ
powaĹźnym wykroczeniem przeciw prawu BoĹźemu; i grzechy powszednie czyli lekkie – to znaczy takie, które jedynie obraĹźajÄ
i raniÄ
miĹoĹÄ Boga, ale nie zrywajÄ
z Nim przyjaĹşni (KKK 1854-1856). Aby stwierdziÄ czy popeĹniony zostaĹ grzech Ĺmiertelny, naleĹźy wziÄ
Ä pod uwagÄ trzy warunki: powaĹźne naruszenie jednego z dziesiÄciu przykazaĹ BoĹźych, caĹkowita zgoda na popeĹnienie zĹa oraz ĹwiadomoĹÄ czĹowieka, iĹź czyni on powaĹźne zĹo (KKK 1857-1859). KoĹcióĹ katolicki naucza, iĹź grzechem Ĺmiertelnym sÄ
m. in. bluĹşnierstwo, krzywoprzysiÄstwo, morderstwo, cudzoĹóstwo, aborcja, eutanazja, dobrowolne samobójstwo, prostytucja, nieludzkie warunki Ĺźycia, nieludzkie warunki pracy, w których traktuje siÄ pracowników jak narzÄdzia zysku, tortury, handel kobietami. Te i podobne czyny sÄ
haĹbÄ
dla czĹowieka i pozostajÄ
najbardziej sprzeczne z czciÄ
naleĹźnÄ
Stwórcy (KKK 1856; Veritatis splendor 80). KaĹźdy grzech jest aktem osobistym, za który osoba ponosi odpowiedzialnoĹÄ. Posiada on takĹźe wymiar spoĹeczny: wprowadza niesprawiedliwoĹÄ i demoralizacjÄ np. pornografia, zaniedbywanie Mszy ĹwiÄtej z lenistwa, lekcewaĹźenie postu w ĹrodÄ PopielcowÄ
i Wielki PiÄ
tek (KKK 1868). Z grzechu czĹowiek moĹźe zostaÄ uwolniony i doznaÄ uzdrowienia w sakramencie pokuty i pojednania dziÄki miĹoĹci miĹosiernej Jezusa Chrystusa.
Od grzechów Ĺmiertelnych odróĹźniamy grzechy powszednie. „Grzech powszedni, który istotnie róĹźni siÄ od grzechu Ĺmiertelnego, jest popeĹniany wtedy, gdy dotyczy materii lekkiej lub gdy dotyczy materii ciÄĹźkiej, lecz bez peĹnego poznania albo caĹkowitej zgody. Taki grzech nie zrywa naszego przymierza z Bogiem, ale osĹabia miĹoĹÄ” (KomKKK 396). Nie naleĹźy lekcewaĹźyÄ grzechów powszednich, poniewaĹź, jeĹli sÄ
one systematycznie powtarzane, to rozwijajÄ
siÄ i umacniajÄ
tak, iĹź mogÄ
doprowadziÄ nawet do Ĺmierci duchowej (KKK 1865-1966). Utrwalony w duszy grzech nazywamy wadÄ
, która rodzi inne grzechy. DoĹwiadczenie chrzeĹcijaĹskie wylicza siedem gĹównych grzechów - wad. SÄ
nimi: pycha, chciwoĹÄ, zazdroĹÄ, gniew, nieczystoĹÄ, Ĺakomstwo, lenistwo lub znuĹźenie duchowe (KKK 1866).
4. ZapamiÄtajmy: „Grzech jest wykroczeniem przeciw rozumowi, prawdzie, prawemu sumieniu; jest brakiem prawdziwej miĹoĹci wzglÄdem Boga i bliĹşniego z powodu niewĹaĹciwego przywiÄ
zania do pewnych dóbr” (KKK 1849). „Grzechy sÄ
róĹźnorodne. MoĹźna je rozróĹźniaÄ w zaleĹźnoĹci od ich przedmiotu, w zaleĹźnoĹci od cnót i w zaleĹźnoĹci od przykazaĹ, którym siÄ przeciwstawiajÄ
. MogÄ
dotyczyÄ bezpoĹrednio Boga, bliĹşniego czy siebie samego. MoĹźna je ponadto podzieliÄ na grzechy duchowe i cielesne lub grzechy popeĹnione myĹlÄ
, mowÄ
, uczynkiem i zaniedbaniem” (KomKKK 393).
Ks. Remigiusz Stacherski
ĹšródĹo http://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1284,l1.html
|