1. Niemal kaĹźdego dnia docierajÄ
do nas informacje o zamachach, w których ginÄ
niewinni ludzie, o pijanych kierowcach niosÄ
cych ĹmierÄ innym uĹźytkownikom ruchu drogowego, o korupcji, nieuczciwoĹci, porwaniach, zabójstwach czy chuligaĹskich wybrykach na stadionach. RównieĹź nasze Ĺźycie rodzinne, osobiste, koleĹźeĹskie czy zawodowe nie jest wolne od grzechu: dotykajÄ
je rozwody, kĹótnie, plotki, obmowy. CzÄsto wówczas rodzi siÄ w sercu pytanie o siĹÄ zĹa i grzechu.
2. „Grzech – jak naucza Katechizm KoĹcioĹa Katolickiego – jest wykroczeniem przeciw rozumowi, prawdzie, prawemu sumieniu; jest brakiem prawdziwej miĹoĹci wzglÄdem Boga i bliĹşniego z powodu niewĹaĹciwego przywiÄ
zania do pewnych dóbr. Rani on naturÄ czĹowieka i godzi w ludzkÄ
solidarnoĹÄ”(KKK1849).
Bóg uczyniĹ Ĺwiat dobrym. ZĹo i grzech nie pochodzÄ
od Boga, lecz w ciÄ
gu dziejów Ĺwiata wyĹoniĹy siÄ z winy czĹowieka, który nie dowierzajÄ
c Bogu sam chciaĹ staÄ siÄ panem Ĺźycia i wszelkich praw. Dostrzegamy to bardzo wyraĹşnie równieĹź i dzisiaj, gdy czÄsto parlamenty róĹźnych paĹstw przegĹosowujÄ
ustawy wymierzone przeciw prawu BoĹźemu.
Ĺťyjemy w konkretnych spoĹecznoĹciach, Ĺrodowiskach. StÄ
d teĹź nasz grzech osobisty wywiera wpĹyw na innych. Ponosimy równieĹź odpowiedzialnoĹÄ za grzechy innych, gdy uczestniczymy w nich dobrowolnie i bezpoĹrednio, nakazujemy je, zalecamy, pochwalamy, aprobujemy, nie wyjawiamy ich i nie przeszkadzamy, mimo Ĺźe jesteĹmy do tego zobowiÄ
zani, jak równieĹź wówczas, gdy chronimy tych, którzy popeĹniajÄ
zĹo (KKK 1868).
3. Grzech polega gĹównie na nieposĹuszeĹstwie czĹowieka wzglÄdem Boga i skierowany jest przeciw miĹoĹci Boga i drugiego czĹowieka. Brak miĹoĹci wprowadza w miÄdzyludzkie relacje przemoc, krzywdÄ i niesprawiedliwoĹÄ.
Biblijny opis poczÄ
tków historii czĹowieka dobrze ukazuje niszczÄ
ce skutki rozprzestrzeniania siÄ grzechu. Pierwsi ludzie przez grzech odeszli od Boga, stali siÄ wzglÄdem Niego obcy i ukryli siÄ przed Nim. MÄĹźczyzna i kobieta, którzy przez miĹoĹÄ mieli sobie pomagaÄ i wspieraÄ siÄ, stali siÄ dla siebie pokusÄ
i zgubÄ
. Zabójstwo Abla przez Kaina ukazaĹo, do czego prowadzi szaleĹcza zazdroĹÄ o miĹoĹÄ i ĹźyczliwoĹÄ Boga. Ta niesprawiedliwa ĹmierÄ wywoĹaĹa „bĹÄdne koĹo” nienawiĹci i zemsty w miÄdzyludzkich relacjach. Historia wieĹźy Babel zaĹ bezlitoĹnie odsĹoniĹa powszechne zamieszanie, które zawsze powstaje, gdy nikt nikogo nie rozumie i nie sĹucha. Wówczas triumf odnosi niezgoda, narody wystÄpujÄ
przeciwko sobie, a ludzie ĹźyjÄ
w rozproszeniu i ginÄ
.
Biblia jasno i wyraĹşnie ukazuje dramatyczne skutki rozprzestrzeniania siÄ grzechu, jednakĹźe to nie grzech ma w PiĹmie ĹwiÄtym pierwsze i ostatnie sĹowo. Historia upadku czĹowieka nie koĹczy siÄ karÄ
i odrzuceniem, lecz obietnicÄ
zbawienia. Grzech mocno psuje Ĺwiat, a w nas powoduje bolesne rozdarcie, ale ostatecznie nas i Ĺwiata nie zniszczyĹ. Bóg nie chce nas potÄpiaÄ, lecz przebaczaÄ i zbawiaÄ. ChrzeĹcijanin nie zamyka oczu na grzechy, ale patrzy na nie w Ĺwietle potrzeby nawrócenia i BoĹźego przebaczenia.
Jak ja patrzÄ na moje grzechy, na grzechy mojej rodziny, bliskich, Ĺrodowiska, w którym ĹźyjÄ, pracujÄ, uczÄ siÄ? Czy nie lekcewaĹźÄ niszczÄ
cych skutków grzechu? A moĹźe zbyt Ĺatwo godzÄ siÄ na mój grzech, albo na grzech rodziny, bliskich, mojego Ĺrodowiska?
4. ZapamiÄtajmy: „grzech jest to «sĹowo, czyn lub pragnienie przeciw prawu wiecznemu» (Ĺw. Augustyn). Jest obrazÄ
Boga, przeciwstawia siÄ miĹoĹci Boga do nas. Rani on naturÄ czĹowieka i godzi w ludzkÄ
solidarnoĹÄ” (KomKKK 392). Nasz grzech wpĹywa na innych, a my uczestniczymy w grzechach innych, gdy nie przeciwdziaĹamy im. Grzech nas zepsuĹ, ale nie zniszczyĹ i dlatego patrzymy na niego w duchu potrzeby nawrócenia i BoĹźego przebaczenia.
Ks. Roman Mosakowski
|