Czym jest Ĺaska |
1. We wspomnieniach Stefana kardynaĹa WyszyĹskiego czytamy: „Matka moja umieraĹa prawie miesiÄ
c. My - dzieci - siedzÄ
c w szkole, z lÄkiem nasĹuchiwaliĹmy, czy nie bijÄ
dzwony koĹcielne. Dla nas byĹby to znak, Ĺźe matka juĹź nie Ĺźyje. KiedyĹ po powrocie ze szkoĹy stanÄliĹmy wszyscy przy jej ĹóĹźku, a matka zwróciĹa siÄ do mnie sĹowami: Stefan, ubieraj siÄ. PoniewaĹź byĹa jesieĹ, koniec paĹşdziernika, zrozumiaĹem, Ĺźe mam gdzieĹ iĹÄ. WĹoĹźyĹem palto. SpojrzaĹa na mnie i powiedziaĹa: Ubieraj siÄ, ale nie tak, inaczej siÄ ubieraj. PóĹşniej zrozumiaĹem, Ĺźe matce nie o to szĹo, bym ubieraĹ siÄ w palto, tylko bym ubieraĹ siÄ w ĹaskÄ”. Co to znaczy: ubieraÄ siÄ w ĹaskÄ? Czym jest Ĺaska?
2. Nie wszystko moĹźna kupiÄ. To, co najwaĹźniejsze, otrzymaliĹmy darmo, bez naszej zasĹugi. Darmo otrzymaliĹmy Ĺźycie, wiarÄ, rodzinÄ, nasze predyspozycje czy zdolnoĹci. Darmo otrzymaliĹmy to, co najwaĹźniejsze – ĹaskÄ BoĹźÄ
. Ĺaska to dar Boga samego, Jego przychylnoĹÄ, darmowa pomoc, „abyĹmy siÄ stali dzieÄmi BoĹźymi, przybranymi synami, uczestnikami natury BoĹźej i Ĺźycia wiecznego” (KKK 1996). Ĺaska BoĹźa jest niewidoczna, wymyka siÄ naszemu doĹwiadczeniu i moĹźe byÄ poznana jedynie przez wiarÄ (por. KKK 2005). Jest duchowym darem Boga dla czĹowieka, staĹÄ
i nadprzyrodzonÄ
dyspozycjÄ
udoskonalajÄ
cÄ
samÄ
duszÄ, by uzdolniÄ jÄ
do Ĺźycia z Bogiem i do dziaĹania mocÄ
Jego miĹoĹci (por. KKK 2000).
3. Co znaczy: ubieraÄ siÄ w ĹaskÄ? Znamy opis KsiÄgi Rodzaju, gdzie po grzechu pierworodnym pierwsi rodzice ukrywajÄ
siÄ przed Bogiem, bo sÄ
ogoĹoceni ze wszystkiego, nadzy, w peĹnym tego sĹowa znaczeniu, to znaczy bez Ĺaski. W sakramencie chrztu nowoochrzczony czĹowiek otrzymuje biaĹÄ
szatÄ, „bo staĹ siÄ nowym stworzeniem i przyoblekĹ siÄ w Chrystusa”. OdtÄ
d moĹźe nazywaÄ Boga „Ojcem”, w zjednoczeniu z Jedynym Synem. Otrzymuje Ĺźycie Ducha który tchnie w niego miĹoĹÄ i buduje KoĹcióĹ (por. KKK 1997).
Ĺaska BoĹźa czyni czĹowieka nowym stworzeniem, wyrywa go z brzydoty i staroĹci grzechu, wypeĹnia miĹoĹciÄ BoĹźÄ i uĹwiÄca (por. KKK 1999), dlatego teĹź nazywana jest ĹaskÄ uĹwiÄcajÄ cÄ lub przebóstwiajÄ cÄ . Jest ona darem staĹym, który zamieszkuje w duszy czĹowieka, dlatego teologowie nazywajÄ jÄ darem habitualnym, odróĹźniajÄ c od tej Ĺaski habitualnej inne dary – Ĺaski aktualne, dane czĹowiekowi „bÄ dĹş na poczÄ tku nawrócenia, bÄ dĹş podczas dzieĹa uĹwiÄcania (KKK 2000). Oprócz Ĺaski uĹwiÄcajÄ cej, wĹÄ czajÄ cej czĹowieka w Ĺźycie we wspólnocie z Bogiem, Duch ĹwiÄty udziela czĹowiekowi równieĹź innych darów na róĹźnych etapach jego Ĺźycia. „Tymi darami sÄ Ĺaski sakramentalne, czyli dary wĹaĹciwe róĹźnym sakramentom. SÄ ponadto Ĺaski szczególne, nazywane równieĹź charyzmatami” (KKK 2003) które sĹuĹźÄ dobru wspólnemu KoĹcioĹa (niektóre nadzwyczajne, jak np. dar czynienia cudów czy dar jÄzyków). „WĹród Ĺask szczególnych naleĹźy wymieniÄ Ĺaski stanu, które towarzyszÄ wykonywaniu odpowiedzialnych zadaĹ Ĺźycia chrzeĹcijaĹskiego i posĹug wewnÄ trz KoĹcioĹa” (KKK 2004). Bóg daje nam Ĺaski caĹkowicie darmowo i obficie. Mówi Ĺw. Jan Maria Vainney: „ryba nie narzeka na nadmiar wody, podobnie chrzeĹcijanin nie narzeka na nadmiar miĹoĹci i obecnoĹci Boga w jego Ĺźyciu”. „CóĹź masz, czego byĹ nie otrzymaĹ?” – pyta Ĺw. PaweĹ ApostoĹ. „A jeĹliĹ otrzymaĹ, to czemu siÄ cheĹpisz, tak jakbyĹ nie otrzymaĹ?” (1 Kor 4, 7). Ĺaska BoĹźa zaleĹźy caĹkowicie od darmowej inicjatywy Boga. JednoczeĹnie ta sama Ĺaska BoĹźa domaga siÄ wolnej odpowiedzi czĹowieka, „gdyĹź Bóg stworzyĹ czĹowieka na swój obraz, udzielajÄ c mu wraz z wolnoĹciÄ zdolnoĹci poznania Go i miĹowania. Dusza tylko w sposób wolny moĹźe wejĹÄ w komuniÄ miĹoĹci” (KKK 2002).
4. ZapamiÄtajmy: „Ĺaska jest darmowym darem Boga, który uzdalniana do uczestnictwa w Jego Ĺźyciu trynitarnym i do dziaĹania ze wzglÄdu na Niego” (KomKKK 423). Obficie wypĹywa z miĹosiernego serca Boga, „pozostaje w sĹuĹźbie miĹoĹci która buduje KoĹcióĹ” (por. KKK 2003) i daje Ĺźycie. „Ĺaska wyprzedza, przygotowuje i pobudza wolnÄ
odpowiedĹş czĹowieka” (KomKKK 425), zaprasza ludzkÄ
wolnoĹÄ do wspóĹpracy i jÄ
udoskonala.
Ks. WĹodzimierz PiÄtka ĹšródĹo http://katechetyczny.diecezjaplocka.pl/1228,l1.html
|