Eucharystia jako Uczta Paschalna; istota i owoce Komunii Eucharystycznej Drukuj

1. Słowo „pascha” na kartach Starego Testamentu oznacza – między innymi – przemianę losu Izraelitów, którzy dzięki mocy Boga zostali wyzwoleni z niewoli egipskiej i poprowadzeni do ziemi, którą Bóg obiecał im dać w posiadanie. Na pamiątkę tego wydarzenia Żydzi obchodzili i obchodzą każdego roku święto Paschy. Spożywają wtedy m.in. przaśny, czyli niekwaszony chleb i piją tzw. „kielich błogosławieństwa”. W Nowym Testamencie „paschą” nazywamy przejście Chrystusa ze śmierci do życia, czyli zmartwychstanie. Nową Paschą jest także Eucharystia – sakrament dający życie wieczne.

2. W przededniu święta Paschy, podczas Ostatniej Wieczerzy, w dniu, który obecnie nazywamy Wielkim Czwartkiem, Chrystus ustanowił Najświętszy Sakrament Ciała i Krwi swojej. Dał samego siebie, pod postaciami chleba i wina, na pokarm uczniom i wszystkim, którzy uwierzą w Niego. Polecił też czynić to na Jego pamiątkę. W dniu swojej śmierci stał się prawdziwym Barankiem Paschalnym, który ofiarował się za nas. Jego Ciało za nas wydane i Jego Krew za nas przelana wyzwoliły nas od grzechu i śmierci wiecznej.

3. Ustanowiona w Wielki Czwartek Eucharystia jest Ucztą Paschalną, wieczerzą wyzwolenia, „świętą ucztą Komunii w Ciele i Krwi Pana” – jak określa ją Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK 1382). Pan kieruje do nas usilne zaproszenie, abyśmy przyjmowali Go w sakramencie Eucharystii: „Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: Jeśli nie będziecie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie” (J 6,53). „Przystępować do Komunii świętej – czytamy dalej w Katechizmie – oznacza przyjmować samego Chrystusa, który ofiarował się za nas” (KKK 1382). „Zgodnie z tym, co oznacza Eucharystia, jest rzeczą właściwą, by wierni, jeśli tylko są odpowiednio usposobieni, przyjmowali Komunię za każdym razem, gdy uczestniczą we Mszy świętej” (KKK 1388).

Jakie są zatem owoce przyjmowania samego Chrystusa?

Pierwszym z nich jest głębokie zjednoczenie z Chrystusem. Gdy wypełniamy słowa Pana: „Bierzcie i jedzcie” nawiązują się szczególne więzy pomiędzy człowiekiem, a Synem Bożym. On sam zapewnił: ”Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim” (J 6,56) (por. KKK 1391). Zjednoczenie z Chrystusem oznacza dla chrześcijanina obdarowanie życiem wiecznym. „ Jak mnie posłał żyjący Ojciec, a ja żyję przez Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie” (J,6,57). Katechizm Kościoła Katolickiego uczy: „Jak pokarm cielesny służy do przywracania utraconych sił, tak Eucharystia umacnia miłość, która słabnie w życiu codziennym” (KKK 1394) (por. KKK 1392) Komunia święta chroni nas przed grzechem. Jednocząc nas z Chrystusem, oczyszcza nas jednocześnie z grzechów powszednich. Zaproszony do serc Jezus w Komunii świętej mobilizuje do tego, żeby być bardziej wymagającym od siebie i bardziej stanowczym w wybieraniu dobra i odrzucaniu grzechu. Miłość, która rodzi się w sercu człowieka napełnionym obecnością Jezusa, zachowuje go od popełnienia przyszłych grzechów śmiertelnych (por. KKK 1393 -1395) „Eucharystia tworzy Kościół” – to kolejny owoc Komunii przypomniany w Katechizmie (por. KKK 1396). Obecność Chrystusa we mnie spaja mnie z tą samą obecnością Chrystusa w moich siostrach i braciach. Komunia odnawia, umacnia i pogłębia wszczepienie w Kościół, dokonane już w sakramencie chrztu.

4. Zapamiętajmy: Eucharystia jest Ucztą Paschalną, czyli Ofiarą zbawienia przemieniającą los ludzi i świata. Ofiara Chrystusa wyzwala nas z grzechu i daje udział w zmartwychwstaniu Zbawiciela. Podczas tej Uczty dający się nam w Komunii świętej Chrystus pogłębia nasze z Nim zjednoczenie, gładzi grzechy powszednie, i zachowuje od przyszłych grzechów śmiertelnych, odnawia i podtrzymuje życie łaski otrzymane na chrzcie świętym, zobowiązuje do pomocy ubogim i tworzy Kościół.

Ks. Wiesław Kosek

Źródło Katechizm Płocki część II - archiwum